Dit concert heeft inmiddels plaatsgevonden. Bekijk ons actuele aanbod.
Ronald Brautigam © Simon van Boxtel
All Levels
|
|
---|---|
Standaard |
|
Drankjes zijn bij de prijs inbegrepen.
Let op: concerten t/m 31 december 2020 hebben geen vaste stoelen i.v.m. onze coronamaatregelen. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door onze medewerkers. Voor de Grote Zaal kunt u wel kiezen in welk zaaldeel u wilt zitten: balkon, podium of zaal. Prijzen zijn exclusief transactiekosten: €2,50 per bestelling.
Als deelnemer van de BankGiro Loterij krijgt u 50% korting op concerten van de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Voer eerst uw VIP-KAARTnummer in voor 50% korting.
Log dan eerst in zodat wij de juiste prijzen kunnen tonen indien van toepassing.
Ronald Brautigam, geroemd om zijn Beethoveninterpretaties, speelt op fortepiano Beethovens mooiste pianowerken, verdeeld over drie avonden. Vanavond hoort u – in het afsluitende concert – de drie laatste sonates.
Heeft u vragen over hoe een bezoek aan Het Concertgebouw dit najaar in zijn werk gaat? Bekijk dan de pagina met informatie over onze coronamaatregelen.
Beethoven 2020
In 2020 is het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven werd geboren werd. Dat moet gevierd worden! Bijvoorbeeld met uitvoeringen door topmusici van zijn sonates. Deze avond het laatste deel van Ronald Brautigams driedelige reis op fortepiano langs Beethovens mooiste pianowerken.
Drie laatste sonates
Beethoven is zijn leven lang trouw gebleven aan het genre van de pianosonate. De eerste schreef hij op zijn dertiende en de laatste, opus 111, een jaar voor zijn dood. De drie sonates opus 109 tot en met 111 vormen de kroon op zijn oeuvre. ‘Die laatste sonates zijn zó onaards en hebben zoveel diepgang en mildheid dat zij moeilijk te rijmen zijn met Beethovens vroegere werken, waarin alles anders moest, groter en wilder’, vertelt Ronald Brautigam. ‘Toen Beethoven deze werken schreef, was hij volstrekt doof. Hij raakte erg geïsoleerd en leefde volkomen in zijn eigen wereld. Misschien werd hij daardoor gedwongen steeds maar naar binnen te keren en de inspiratie uit zijn diepste zelf te halen.’
Ronald Brautigam
Toen pianist Ronald Brautigam zijn carrière begon, speelde hij voornamelijk op moderne instrumenten. Op een dag haalde hij een fortepiano in huis, ‘als referentie, om de muziek die ik speelde beter te begrijpen’. Al gauw werd hij verliefd op de klank van de fortepiano en speelde hij eerst Mozart, toen Haydn en toen, natuurlijk, ook Beethoven op het instrument. Wie Beethoven voor het eerst hoort op de fortepiano, moet gewoon zijn oren open zetten, vertelt Brautigam. ‘Probeer wat je al weet te vergeten, en open je oren voor de anders klinkende piano.’
Dit concert heeft geen pauze
Lees meer over: