Biografie
Robert Schumann was een man van uitersten. Zo componeerde hij in zijn ‘wonderjaar’ 1840, hij was toen dertig, opeens meer dan 180 liederen. Hij was verliefd, geïnspireerd en hoorde bij bijna elk gedicht dat hij las een melodie. En dan te bedenken dat hij tot die tijd louter pianomuziek had geschreven. Sterker nog: Schumann wilde concertpianist worden. Koste wat kost.
Om als pianist een vergelijkbare virtuositeit te bereiken als Liszt en Chopin, bedacht hij - volgens zijn pianoleraar en latere schoonvader Friedrich Wieck - een apparaatje dat zijn vingers zou trainen. Met een sigarendoos en een stuk draad zou Schumann een instrument hebben geknutseld dat zijn vingers oprekte en spreidde, ze sterker en onafhankelijk van elkaar maakte. Al snel waren twee van zijn vingers echter permanent verlamd.
Clara Wieck, dochter van Friedrich en na veel strubbelingen Schumanns echtgenote, ontkende later dit verhaal. Hoe dan ook: aan deze mislukte pianocarrière hebben we een van de belangrijkste componisten te danken. Met pen en papier slaagde Schumann wél. Op de liederenmarathon volgden symfonieën, een kamermuziekjaar (1842), nog veel meer liederen en zelfs een opera. Maar ook proza. Schumann groeide uit tot een van de belangrijkste muziektheoretici van zijn tijd, maar schreef ook gedichten, verhalen en toneelteksten. Dat alles onder diverse namen.
Helaas was Schumanns geestelijke gezondheid zeer wankel. Hij leed aan depressies, hoorde geluiden die er niet waren en had visioenen. In latere jaren was het vooral Clara die, als concertpianiste, zorgde voor brood op de plank. Uiteindelijk stierf Schumann, slechts 46 jaar oud, in een inrichting. Clara zou, met en zonder huisvriend Brahms, de rest van haar leven wijden aan zijn muziek. Ze zorgde voor nieuwe uitgaven en speelde de stukken van haar man in heel Europa.
Tuesday, march 2, 2021
Tuesday, march 2, 2021 at 8:15 pm|Kleine Zaal
Ravel | Trois beaux oiseaux du paradis (uit 'Trois chansons') |
Messiaen | Bonjour toi, colombe verte (uit 'Harawi') |
Fauré | La chanson d'Ève, op. 95 |
Debussy | Apparition |
Daniel-Lesur | Ce qu'Adam dit à Ève |
Stravinsky | Pastorale |
Wolf | Die Spröde, nr. 26 (uit 'Goethe-Lieder') |
Wolf | Die Bekehrte, nr. 27 (uit 'Goethe-Lieder') |
Brahms | Salamander, nr. 2 (uit 'Fünf Lieder', op. 107) |
Reimann | Gib mir den Apfel (uit 'Kinderlieder') |
Britten | A Poison Tree |
Pfitzner | Röschen biß den Apfel an (uit 'Alte Weisen', op. 33) |
Ravel | Air du Feu (uit 'L'enfant et les sortilèges') |
Rachmaninoff | Au...!, nr. 6 (uit 'Zes liederen', op. 38) |
Ives | Evening |
Purcell | Sleep, Adam, sleep and take thy rest, Z 195 |
Schubert | Auflösung, D 807 |
Schubert | Abendstern, D 806 |
R. Schumann | Jetzt sank des Abends gold'ner Schein, nr. 21 (uit 'Das Paradies und die Peri', op. 50) |
R. Schumann | Warte, warte, wilder Schiffsmann, nr. 6 (uit 'Liederkreis', op. 24) |
Eisler | Jeden Morgen, mein Brot zu verdienen (uit 'Die Hollywood-Elegien') |
Eisler | Diese Stadt hat mich belehrt (uit 'Die Hollywood-Elegien') |
Mahler | Das irdische Leben (uit 'Des Knaben Wunderhorn') |
Crumb | Wind Elegy (uit 'Three Early Songs') |
Bernstein | Silhouette (Galilee) |
Wednesday, april 14, 2021
Wednesday, april 14, 2021 at 9:30 am|Grote Zaal
Brahms | Pianoconcert nr. 1 in d, op. 15 |
R. Schumann | Symfonie nr. 3 in Es, op. 97 'Rheinische' |
Sunday, april 25, 2021
Sunday, april 25, 2021 at 11:00 am|Grote Zaal
R. Schumann | Celloconcert in a, op. 129 |
R. Schumann | Symfonie nr. 4 in d, op. 120 |
Saturday, may 8, 2021
Saturday, may 8, 2021 at 8:15 pm|Kleine Zaal
Mozart | Fantasie in d, KV 397 |
R. Schumann | Kreisleriana, op. 16 |
Schubert | Sonate in G, D 894 |
Friday, may 21, 2021
Friday, may 21, 2021 at 8:15 pm|Kleine Zaal
R. Schumann | Fantasiestücke, op. 73 |
Padding | Schumann's last procession |
Barber | Dover Beach, op. 3 |
Muhly | nieuw werk |
JacobTV | Syracuse Blues |
Biografie
Biografie
Concertgebouw Sessions
Podcast
Biografie
Biografie
Biografie
Biografie
Biografie
Biografie