Biografie — November 5, 2018 · 2 minuten leestijd

Over Felix Mendelssohn: de Mozart van de 19e eeuw

Over Felix Mendelssohn: de Mozart van de 19e eeuw
  • Felix Mendelssohn Bartholdy (Duitsland, 1809-1847)
  • Stroming: Romantiek
  • Beroemde werken: Vioolconcert, Een midzomernachtsdroom, Octet
  • Beïnvloed door: Beethoven, vooral diens late werken. Mendelssohn bracht zijn Variations sérieuses for piano uit om geld te werven zodat er een standbeeld van Beethoven geplaatst kon worden in diens geboortestad Bonn.
  • Muzikale vrienden: Ferdinand David, Ignaz Mocheles, Robert Schumann en Hector Berlioz.
  • Bijzonder: In 1836 logeerde Mendelssohn drie weken in het Scheveningse Kurhaus. Elke ochtend baadde hij in de Noordzee. Componeren lukte hem er niet zo goed, schilderen wel.

Over Felix Mendelssohn Bartholdy

‘Hij is de Mozart van de negentiende eeuw. De meest stralende ster onder de musici, die de tegenstellingen van onze tijd beter doorziet dan anderen, en als eerste weet die te verzoenen.’ Robert Schumann schreef dit over zijn collega Felix Mendelssohn naar aanleiding van een van diens pianotrio’s. Ook de grote dichter Goethe had de jonge Duitser al eens vergeleken met Mozart – waarbij die laatste het aflegde!

Er zijn meer overeenkomsten tussen Mendelssohn en Mozart dan hun muzikaal talent. Hun enorme werkdrift bijvoorbeeld, en de voor hun tijd onvoorstelbare hoeveelheid kilometers die ze aflegden. Maar ook hun vroege dood – allebei haalden ze de veertig niet.

Afkomstig uit een gefortuneerd gezin werd Felix Mendelssohn op zijn twintigste op reis door Europa gestuurd. Zijn al sinds zijn tiende opgebouwd oeuvre kreeg een flinke impuls van de gevarieerde landschappen en nieuwe culturen die hij leerde kennen. Dat is terug te horen in de Derde Symfonie, de ‘Schotse’, en in de Vierde, de ‘Italiaanse’, maar ook in werken als de Ouverture Hebriden.

Mendelssohn was minder een vernieuwer dan een verfijner. Een meester van orkestratie, bij wie zelfs de kleinste details kloppen – en als ze dat niet deden, dan bleef hij er jarenlang aan schaven. Zijn werk zingt; ook als er niet letterlijk in gezongen wordt, zoals in de geliefde Lieder ohne Worte, voor solo piano.

Er is nog een overeenkomst tussen Mendelssohn en Mozart. Allebei hadden ze een muzikaal begaafde zus, die in hun schaduw stond. Fanny Mendelssohn, die door sommigen nóg talentvoller werd genoemd dan haar broer, mocht als vrouw geen carrière maken, en alleen componeren onder de naam van Felix. Hun leven lang zouden ze elkaars belangrijkste muzikale 'sparring partners' blijven. Na haar vroege overlijden schreef Mendelssohn het Zesde strijkkwartet, met als ondertitel 'Requiem voor Fanny'. Twee maanden later was ook hij dood.

Share this article

Mendelssohn in Het Concertgebouw:


  • Monday, october 25, 2021


    • Lorenzo Viotti dirigeert Elgar en Mendelssohn

      Monday, october 25, 2021 at 8:15 pmGrote Zaal

      Nederlands Philharmonisch Orkest, Lorenzo Viotti (dirigent), Gautier Capuçon (cello)
      Nederlands Philharmonisch Orkest, Lorenzo Viotti (dirigent), Gautier Capuçon (cello)
      Mendelssohn, Elgar, Adès
      Adès Three Studies from Couperin
      Elgar Celloconcert in e, op. 85
      Mendelssohn Symfonie nr. 3 in a, op. 56 'Schotse'

  • Thursday, october 28, 2021


    • Het Concertgebouworkest 400 jaar na Sweelinck

      Thursday, october 28, 2021 at 8:15 pmGrote Zaal

      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool)
      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool), Johan van Iersel (cello), Ivan Podyomov (hobo), Gustavo Núñez (fagot)
      Mendelssohn, Sweelinck, Haydn
      Roukens Vertekende fantasie (naar J.P. Sweelinck)
      Haydn Sinfonia concertante, op. 84, Hob. I:105
      Sweelinck Beati pauperes (bew. M. Emelyanychev)
      Mendelssohn Symfonie nr. 5 in d, op. 107 'Reformatie'

  • Friday, october 29, 2021


    • Het Concertgebouworkest 400 jaar na Sweelinck

      Friday, october 29, 2021 at 8:15 pmGrote Zaal

      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool)
      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool), Johan van Iersel (cello), Ivan Podyomov (hobo), Gustavo Núñez (fagot)
      Mendelssohn, Sweelinck, Haydn
      Roukens Vertekende fantasie (naar J.P. Sweelinck)
      Haydn Sinfonia concertante, op. 84, Hob. I:105
      Sweelinck Beati pauperes (bew. M. Emelyanychev)
      Mendelssohn Symfonie nr. 5 in d, op. 107 'Reformatie'

  • Sunday, october 31, 2021


    • Het Concertgebouworkest 400 jaar na Sweelinck

      Sunday, october 31, 2021 at 2:15 pmGrote Zaal

      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool)
      Concertgebouworkest, Maxim Emelyanychev (dirigent), Tjeerd Top (viool), Johan van Iersel (cello), Ivan Podyomov (hobo), Gustavo Núñez (fagot)
      Mendelssohn, Sweelinck, Haydn
      Roukens Vertekende fantasie (naar J.P. Sweelinck)
      Haydn Sinfonia concertante, op. 84, Hob. I:105
      Sweelinck Beati pauperes (bew. M. Emelyanychev)
      Mendelssohn Symfonie nr. 5 in d, op. 107 'Reformatie'

  • Saturday, november 13, 2021


    • Ensemble Pygmalion: Ein deutsches Requiem

      Saturday, november 13, 2021 at 2:15 pmGrote Zaal

      Ensemble Pygmalion, Raphaël Pichon (dirigent), Mari Eriksmoen (sopraan)
      Ensemble Pygmalion, Raphaël Pichon (dirigent), Mari Eriksmoen (sopraan), Andrè Schuen (bariton)
      Mendelssohn, Brahms, Schütz
      Schütz Selig sind die Toten, SWV 391
      Brahms Begräbnisgesang, op. 13
      Mendelssohn Mitten wir im Leben sind (uit 'Drei Kirchenmusiken', op. 23)
      Brahms Ein deutsches Requiem, op. 45
We encourage you to order your concert tickets using a different browser. Please use Chrome, Firefox, Safari, Edge or Internet Explorer version 10 or higher.