Achter de schermen — 13 november 2019 · 3 minuten leestijd

Backstage: Sebastiaan & Maud

· tekst Bureau Bax , foto Hans Roggen

Toen Sebastiaan Landkroon bij Het Concertgebouw solliciteerde, was Maud Stet nog niet geboren. Tegenwoordig zijn ze collega’s. Met een team van 32 suppoosten zorgen ze dat concertbezoekers honderd procent kunnen genieten.

Deel dit artikel

‘De eerste keer dat ik na afloop van een concert bloemen moest geven, maakte ik een enorme blunder’, vertelt Maud Stet. ‘Met acht boeketten daalde ik de trap af. Omdat ik m’n armen vol had en de dirigent de eerste was die ik tegenkwam, gaf ik hem maar meteen een bos. “Nee, nee!”, riep hij toen. “Eerst de dames.”’ ‘Ja bloemen geven is een vak apart’, vult Sebastiaan Landkroon aan. ‘Ik stormde een keer het podium op toen het concert nog niet afgelopen was. Heel gênant.’ Ondanks het leeftijdsverschil hebben Stet en Landkroon veel gemeen. Ze zijn allebei beleefd, geduldig, oplettend, vastberaden en daadkrachtig. En dat zijn precies de eigenschappen die nodig zijn om als suppoost goed te kunnen functioneren. Landkroon: ‘We zijn de wachters, de bewakers van Het Concertgebouw.’

Hun werkzaamheden beginnen met het ontvangen van bezoekers, het scannen van kaartjes, de weg naar garderobe, toiletten en stoelen wijzen, vragen beantwoorden en vriendelijk verzoeken geen drankjes mee de zaal in te nemen. Stet: ‘Vaste bezoekers zijn vaak enthousiast als ze me weer zien. Dat is erg leuk. Er zitten ook altijd mensen tussen die klagen, maar ik had al gauw door dat beleefd luisteren en rustig reageren dan meestal genoeg is.’

Zodra iedereen zit, gaan de suppoosten naar hun post. Eén suppoost is zaalwacht. Die slaat alarm als er in de zaal iets gebeurt. ‘Ik ben altijd heel alert op geluiden’, zegt Landkroon. ‘Laatst haalde een vrouw een snoepje uit haar handtas met zo’n knisperpapiertje erom. Vreselijk. En soms krijgt iemand het benauwd of valt er iemand flauw. Dan moet je dus vooral niet in paniek raken en een collega met bhv-diploma oppiepen.’

Rondom de Grote Zaal staan acht suppoosten opgesteld. ‘Elke suppoost ziet erop toe dat zijn “gebied” er ordelijk uitziet’, legt Landkroon uit. ‘Hoort er ook een foyer bij dan help je voor de pauze met het klaarzetten van drankjes en na de pauze met opruimen.’ Podium Noord is de post waar de artiesten de Grote Zaal betreden en de rode trap naar het podium afdalen. Stet: ‘Het verschilt per artiest of ze contact willen maken of niet. Dat voel ik altijd wel aan. Laatst was er een zangeres die heel nerveus was. Die heb ik toen een beetje gerust weten te stellen.’ ‘En ik had een keer een cellist met een gebroken snaar’, vult Landkroon aan. ‘Hij had geen reserve. Ik ben toen op de dienstfiets gesprongen en naar De Pijp geracet waar een vriend van hem woonde die een snaar had. Dat was zweten: het was 37 graden en ik was in tien minuten terug!’

Als de zaal na afloop van een avondconcert weer leeg is en de concertgangers zich in hun jas hebben gehesen, zijn de suppoosten nog niet klaar. Samen met de Operationele Dienst bouwen ze het podium op voor de volgende dag. ‘Dat is altijd zo gezellig’, zegt Stet. ‘We hebben ons dan uren onwijs gedragen en kunnen dan lekker even lol maken met elkaar. Daarna gaan we vaak nog het café in. Dan zie je iedereen in zijn normale kleren in plaats van in uniform. Sebastiaan en ik vallen het meest op. We zijn dol op excentrieke kleding. Dat is ook iets wat we gemeen hebben.’

Sebastiaan Landkroon

  • Functie: Suppoost
  • Geboren: 5 december 1967
  • In dienst sinds: 16 juni 1991
  • Opleiding: Propedeuse muziekwetenschap, UvA
  • Vorige baan: Geen
  • Thuis: ‘Mijn geliefde is mijn thuis’
  • Motto: ‘Alles gaat zoals het gaat en is daarmee goed’

Concerttip van Sebastiaan Landkroon

za 7 dec Lucas Jussen in de serie Meesterpianisten in de Kleine Zaal
‘Lucas Jussen is een van de sympathiekste pianisten van Nederlandse bodem. Ik vind het een feest om te mogen werken als hij optreedt.’

Maud Stet

  • Functie: Suppoost
  • Geboren: 19 april 1994
  • In dienst sinds: 8 april 2019
  • Opleiding: Studeert aan het Amsterdam Fashion Institute
  • Vorige baan: Verkoopmedewerker bij We Are Labels
  • Thuis: Amsterdam
  • Motto: ‘Eyes on the prize’

Concerttip van Maud Stet

zo 9 feb Het Zondagochtend Concert: Wagner en Tsjaikovski
‘Ik werk het liefst op zondagochtend. Het is echt een feest met mooie muziek wakker te mogen worden.’

Kom luisteren


  • Zondag 9 februari 2020


    • Tsjaikovski’s Symfonie ‘Pathétique’ en passievolle Wagner

      Zondag 9 februari 2020 11:00Grote Zaal

      Radio Filharmonisch Orkest, Omer Meir Wellber (dirigent)
      Radio Filharmonisch Orkest, Omer Meir Wellber (dirigent)
      Tsjaikovski, Wagner
      Wagner Vorspiel (uit 'Tristan und Isolde', WWV 90)
      Wagner Liebestod (uit 'Tristan und Isolde', WWV 90)
      Tsjaikovski Symfonie nr. 6 in b, op. 74 'Pathétique'
Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.