


Ellen Reid - Het gaat mij om het vormen van geluid
vr 10 mrt. 2023 - 2 minuten leestijd - Tekst: Frederike Berntsen - Foto: Erin Baiano
Ellen Reid is in het seizoen 2023-2024 composer in residence van Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Ze maakt zich op voor haar Amsterdamse avontuur, waaronder een opdrachtcompositie voor het orkest.
‘In Amsterdam ben ik nooit eerder geweest, ik heb veel gereisd, maar de Nederlandse hoofdstad staat nog op mijn lijstje. Ik voel me zeer vereerd, en kijk er erg naar uit om een tijd in de stad te verblijven, inspiratie op te doen en Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest te leren kennen.’
‘Voor mij is het heel fijn om te weten voor wie ik schrijf, de musici te ontmoeten. De energie van een gezelschap, de dynamiek in een groep leren kennen, dat helpt mij om een werk vorm te geven. Ik heb al plannen, kleine ideetjes, voor muziek die ik voor het Concertgebouworkest zal schrijven, maar ik kan pas echt aan de slag als ik een band kan opbouwen met de mensen en hun omgeving.’
Voor mij is het heel fijn om te weten voor wie ik schrijf, de musici te ontmoeten
‘Ik heb veel verhalen gehoord over Amsterdam, van vrienden en kennissen die er zijn geweest. En het Concertgebouworkest is zo’n belangrijk instituut, dat spreekt tot de verbeelding. Het canvas waarop ik kan werken als ik zo’n groot orkest tot mijn beschikking heb is enorm. Als ik denk aan de hoeveelheid klankkleuren zie ik een onuitputtelijke bron voor me. Erg spannend.’
‘Tijdens de avond in de Kleine Zaal wil ik graag een combinatie maken van werk van mijzelf en van andere componisten die me aanspreken, van wie ik de muziek mooi vind. Het belangrijkste is dat het concert een verhaal vertelt, misschien zelfs een thema heeft. Ieder muziekstuk gaat ergens over, maar dat bepaal je als luisteraar zelf. Iedereen beleeft het concert op zijn eigen manier en haalt iets anders uit de stukken. Goede muziek nodigt daartoe uit.’
Het belangrijkste is dat het concert een verhaal vertelt
‘Componist en sound artist, zo noem ik mezelf, en dat is bevrijdend. De wereld is op die manier groter voor me, mijn speelveld ruimer. Bij het woord componist hebben we van oudsher een beeld dat op mij wat ouderwets overkomt en beperkend voelt. Voor mij gaat het om het vormen van geluid, en hoe je dat geluid beleeft. Ik maak geluidsinstallaties, hou van elektroakoestische muziek, op verschillende manieren ben ik met klank bezig. Het ideaal is om echt mezelf te kunnen zijn. Als sound artist kan ik bijvoorbeeld een compositie, een klank die iemand anders heeft gemaakt, naar mijn hand zetten, vormgeven met mijn eigen handtekening. Er is veel meer mogelijk.’
Componist en sound artist, zo noem ik mezelf, en dat is bevrijdend
‘Muziek heeft verschillende functies voor mij. Ik denk altijd aan het einddoel. Wanneer ik een stuk vormgeef voor een concertzaal hoop ik dat ik de luisteraar kan transporteren naar een andere wereld. Dat ik iemand uit zijn dagelijks leven kan halen, op kan tillen uit zijn stoel en een reis kan laten maken.’
‘Maar met de Ellen Reid SOUNDWALK, waarin ik verschillende parken in de wereld muzikaal in kaart breng, hoop ik juist te bereiken dat de wandelaar zich bewust wordt van zijn omgeving, van het hier en nu. Via een speciaal ontwikkelde app kun je gaan lopen, je bepaalt zelf het pad, en daarmee ook de muziek die je hoort – die heb ik gecomponeerd naar aanleiding van mijn gevoel bij de omgeving. In Amsterdam hoor je iets anders dan in Londen. Maar het is altijd de luisteraar die uiteindelijk bepaalt wat er klinkt. De luisteraar maakt zijn eigen verhaal tijdens de wandeling.’