Interview — 4 juni 2020 · leestijd 1 minuut

‘Ik boks een paar keer per week’: de rituelen van Elim Chan

· tekst Jet Ellerbroek , foto Rahi Rezvani

Op het concertpodium moet je voortdurend presteren op topniveau. Welke rituelen houden musici eropna om de zenuwen de baas te zijn? We vragen het Elim Chan, chef-dirigente van het Antwerp Symphony Orchestra.

Deel dit artikel

Elim Chan © Rahi Rezvani

‘Ik houd van concerten geven. Met het orkest op het podium staan, het publiek verwelkomen, de spanning voorafgaand aan het concert, ik kijk daar altijd weer naar uit. Voor mij begint een concert met de generale repetitie. Die is vaak in de ochtend op de dag van het concert. Voor mij een ideale situatie: erna eet ik een flinke lunch en ongeveer twee uur voor het concert begin ik aan mijn echte concertvoorbereiding. Het belangrijkste onderdeel: ik doe een dutje. Nooit langer dan een halfuur en minstens twintig minuten. Of ik echt slaap doet er niet toe. Het gaat erom dat ik even ga liggen en me ontspan.’

‘Soms is de generale ’s middags, dan wordt het allemaal wat drukker. Maar ook dan zorg ik ervoor dat ik even ga liggen. Ik eet daarna niet veel: een kopje soep en vaak een banaan. Bananen zijn perfect concerteten: je krijgt er energie van en ze hebben de juiste textuur. Een klein beetje suiker, zoals een stukje chocola, helpt ook om dat kleine beetje extra focus te krijgen.’

‘Bananen zijn perfect concerteten’

‘Om mijn conditie op peil te houden boks ik een paar keer per week. Ik doe dat sinds een paar jaar: heerlijk. Dirigeren is een heel fysiek beroep, dus je moet een goede conditie hebben. Voorafgaand aan een concert doe ik altijd een paar armoefeningen en concentreer ik me op mijn ademhaling. Een halfuur voor het concert ben ik er klaar voor: dan denk ik alleen nog maar aan de muziek.’

‘Het Concertgebouw is een heerlijke zaal, maar door alle verhalen over de beroemde trap ben ik weleens een beetje zenuwachtig geweest. Eén keer bleef ik bij het afdalen met mijn schoen haken in de zoom van mijn broek. Dan heb je wel even een gevoel van: whoe, ik struikel! De zaal merkte het ook: het publiek hield even de adem in. Maar het ging goed. Toen dacht ik: zo, de stress is eruit, nu hoef ik niet meer nerveus te zijn. De spanning was gebroken.’


  • Zondag 30 mei 2021


    • Stravinsky’s De vuurvogel, Beatrice Rana in Rachmaninoffs Tweede pianoconcert

      Zondag 30 mei 2021 11:00Grote Zaal

      Antwerp Symphony Orchestra, Elim Chan (dirigent), Beatrice Rana (piano)
      Antwerp Symphony Orchestra, Elim Chan (dirigent), Beatrice Rana (piano)
      Stravinsky, Rachmaninoff
      Rachmaninoff Pianoconcert nr. 2 in c, op. 18
      Stravinsky Suite 'De vuurvogel'
Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.