Biografie — 12 maart 2020 · 2 minuten leestijd

Over Johann Sebastian Bach

Over Johann Sebastian Bach
  • Johann Sebastian Bach (Duitsland, 1685-1750)
  • Beroemde stukken: Brandenburgse Concerten (1721), Matthäus-Passion (1727), Weihnachtsoratorium (1734), Goldberg-variaties (ca. 1741)
  • Stroming: Barok
  • Bijzonder: Bach verwekte maar liefst twintig kinderen, waarvan er vier, allen zoons, ook componist werden
  • En ook: hij verwerkte in zijn composities graag de getallen 14 en 41, omdat die in de numerologie aan zijn naam verbonden waren
  • Quote: dirigent Sir John Eliot Gardiner over Bach: ‘Je verbaast je voortdurend: hoe lukt het hem toch om van a naar b te komen?’

Over Johann Sebastian Bach

Een van de wonderlijkste episodes uit het leven van Johann Sebastian Bach vond plaats in de gevangenis. De dertiger, met thuis een groeiend gezin, had ontslag genomen aan het hof van Weimar, omdat hij elders beter betaald zou gaan worden. De hertog nam deze belediging niet en liet hem arresteren. Een stoïcijnse Bach gebruikte zijn maand in de cel overigens goed: hij schreef diverse orgelstukken.

Het is typerend voor Bach, die uiteindelijk altijd tegen de stroom in zijn eigen pad probeerde te volgen. Des te opvallender is het dat de componist, wars van autoriteit als hij was, het grootste deel van zijn leven werkte in dienst van machthebbers. Als kapelmeester en cantor schreef hij aan de lopende band missen, cantates en andere gelegenheidswerken, die direct werden gerepeteerd en uitgevoerd. Veel ervan zijn niet bewaard gebleven, maar meer dan 1100 stukken wel. Samen vormden ze een revolutie in de muziekgeschiedenis, die eeuwen later nog naklinkt.

Altijd wilde Bach het maximale halen uit instrumenten, die vaak nog volop in ontwikkeling waren. Dat mondde nog wel eens uit in ruzietjes met de musici, waarbij pruiken door de lucht vlogen en deuren werden dichtgesmeten. Bach bracht bovendien het idee van meerstemmigheid tot nieuwe hoogten. In plaats van de hoofdrol te hebben of er juist maar een beetje bij te hangen, kreeg elke stem zijn eigen kracht en inhoud. Het resultaat was méér dan de som der delen.

Bachs muziek was echter niet alleen inventief, maar heeft ook een grote emotionele zeggingskracht. Die zeldzame combinatie zorgde ervoor dat componisten hem bleven zien als inspirator. De verering door het publiek heeft in de laatste eeuw bijna religieuze vormen aangenomen. Een bijzondere wending voor een man die het zelf allemaal niet zo indrukwekkend vond: ‘Alles wat je moet doen is de juiste toon aanslaan.’ Dat is precies wat hij heeft gedaan.

Deel dit artikel

Bach in Het Concertgebouw


  • Donderdag 2 april 2020


    • Matthäus-Passion met Herreweghe en Collegium Vocale Gent

      Donderdag 2 april 2020 19:30Grote Zaal

      Koor en Orkest van Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe (dirigent), Dorothee Mields (sopraan I)
      Koor en Orkest van Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe (dirigent), Dorothee Mields (sopraan I), Alex Potter (countertenor I), Reinoud Van Mechelen (tenor I), Peter Kooij (bas I), Grace Davidson (sopraan II), William Shelton (countertenor II), Hugo Hymas (tenor II), Tobias Berndt (bas II), Julian Prégardien (tenor, Evangelist), Florian Boesch (bas)
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244

  • Vrijdag 3 april 2020


    • Concertgebouworkest speelt Bachs Matthäus-Passion

      Vrijdag 3 april 2020 19:00Grote Zaal

      Concertgebouworkest, Trevor Pinnock (dirigent), Christina Landshamer (sopraan)
      Concertgebouworkest, Trevor Pinnock (dirigent), Christina Landshamer (sopraan), Ann Hallenberg (mezzosopraan), Maximilian Schmitt (tenor, Evangelist), Mauro Peter (tenor), Peter Mattei (bariton), Florian Boesch (bas), Ashley Riches (bas), Laurens Collegium Rotterdam, Nationaal Kinderkoor
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244

  • Zaterdag 4 april 2020


    • Bachs Matthäus-Passion met passie

      Zaterdag 4 april 2020 14:15Grote Zaal

      The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands, Pieter Jan Leusink (dirigent), Olga Zinovieva (sopraan)
      The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands, Pieter Jan Leusink (dirigent), Olga Zinovieva (sopraan), Bethany Sheperd (sopraan), Sytse Buwalda (countertenor), Annette Stallinga (alt), Robert Luts (tenor), Martinus Leusink (tenor), Henk van Heijnsbergen (bas), Jasper Schweppe (bas), Thilo Dahlmann (bas)
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244

  • Zondag 5 april 2020


    • Concertgebouworkest speelt Bachs Matthäus-Passion

      Zondag 5 april 2020 12:00Grote Zaal

      Concertgebouworkest, Trevor Pinnock (dirigent), Christina Landshamer (sopraan)
      Concertgebouworkest, Trevor Pinnock (dirigent), Christina Landshamer (sopraan), Ann Hallenberg (mezzosopraan), Maximilian Schmitt (tenor, Evangelist), Mauro Peter (tenor), Peter Mattei (bariton), Florian Boesch (bas), Ashley Riches (bas), Laurens Collegium Rotterdam, Nationaal Kinderkoor
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244

  • Dinsdag 7 april 2020


    • KCOV Excelsior zingt de Matthäus-Passion van J.S. Bach

      Dinsdag 7 april 2020 19:30Grote Zaal

      KCOV Excelsior, Holland Symfonie Orkest, Kinderkoor van Koorschool Midden-Gelderland
      KCOV Excelsior, Holland Symfonie Orkest, Kinderkoor van Koorschool Midden-Gelderland, Rick Muselaers (dirigent), Lien Haegeman (alt), Martha Bosch (sopraan), Gerben Houba (tenor, Evangelist), Falco van Loon (tenor), Robbert Muuse (bariton), Hans Christian Hinz (bas), Ralph Meulenbroeks (viola da gamba), Jan Jansen (continuo)
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244
Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.