Tania Kross geeft eerste muziekles met behulp van Kazoo

23 juni 2016

© Ronald Knapp

Bekijk de foto's van de eerste Kazoo-les met Tania Kross

Tania Kross geeft eerste muziekles met Kazoo

Op donderdag 23 juni gaf operazangeres Tania Kross op basisschool De Triangel in Amstelveen de eerste muziekles met de nieuwe muziekmethode Kazoo. Deze digitale muziekmethode is vernieuwend in het basisonderwijs. Kazoo, ontwikkeld door educatieve uitgeverij Blink in samenwerking met Het Concertgebouw, maakt het voor leerkrachten makkelijker en leuker om op inspirerende en interactieve wijze weer muziekles te geven. Kazoo brengt artiesten waaronder DJ Martin Garrix, Marco Borsato en Tania Kross digitaal de klas in. De topartiesten werkten mee aan de totstandkoming van de lessen. Ook internationaal is Kazoo opgevallen: buitenlandse partijen toonden al interesse en vanavond ontvangt Blink voor Kazoo de prestigieuze Comenius Award in Berlijn; een prijs voor concepten die uitblinken op het gebied van didactiek en ICT.

Innovatie in muziekonderwijs

De combinatie van digitale innovatie in lesmethodiek en internationale topartiesten, geïnitieerd door een instituut als Het Concertgebouw, is vernieuwend in het onderwijs. Zo kunnen leerlingen met behulp van de digitale muziekstudio hun eerste eigen muzikale meesterwerk maken. Simon Reinink, directeur van initiatiefnemer Het Concertgebouw: 'Wij dragen muziekonderwijs een warm hart toe. Met Kazoo kunnen wij samen met uitgeverij Blink en topartiesten het verschil maken en leerlingen de rijkdom van muziek laten beleven. Nu en in de toekomst.' De Kazoo-lessen sluiten aan op het recentelijk ontwikkelde Leerplankader voor kunstzinnige oriëntatie van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). Al ruim 2.700 Nederlandse leerkrachten testten de lessen van Kazoo met succes.

Wekelijks een sprankelende muziekles

85 procent van alle leerkrachten zou graag aandacht aan muziek besteden, maar vindt de tijd niet of voelt zich niet competent of comfortabel genoeg om muziekles te geven. Dit bleek eerder uit onderzoek van Motivaction. Kazoo helpt de leerkracht. De methode is volledig in co-creatie met leerkrachten en leerlingen ontwikkeld en is opgebouwd uit een digitale doorlopende leerlijn. Dat maakt de methode geschikt voor groep 1 tot en met 8. Het digibord, de input van artiesten, het activerende karakter van de opdrachten en de lesvoorbereidingen, zorgen voor muzikale interactie tussen kind en leerkracht. Van de ontleding van een dancehit tot akkoorden uit een Mahler-symfonie: de methode is dusdanig opgebouwd dat ook de niet-muzikale leerkracht weer wekelijks een sprankelende muziekles kan geven.

Waarom muziek?

Muziek speelt een belangrijke rol bij de persoonlijke groei van basisscholieren, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Professor Dr. Erik Scherder toont aan dat muziek een positief effect heeft op het brein. Door muzikaal actief te zijn vergroot de hersenactiviteit van leerlingen, het geheugen verbetert en kinderen worden socialer. Muziekles heeft hierdoor ook een positief effect op taal- en wiskunderesultaten van basisschoolleerlingen.

Campagne ‘Tijd voor muziek’

In aanloop naar de lancering van Kazoo startte Het Concertgebouw de campagne #tijdvoormuziek. In korte films leggen onder andere Chantal Janzen en Jaap van Zweden uit waarom muziekles belangrijk is voor kinderen. Bekijk de filmpjes op de Tijd voor muziek-pagina. Het Concertgebouw en de top van de Nederlandse artiestenwereld tonen hiermee hun betrokkenheid bij muziekeducatie, vanuit de overtuiging dat ieder kind recht heeft op muzikale ontwikkeling. DJ Hardwell kreeg geen muziekles op zijn basisschool: 'Ik vind dat muziek een basisvak is en in het lessenpakket moet worden opgenomen. Muziek is net zo belangrijk als ademhalen voor mij.' Dirigent Jaap van Zweden beaamt dat: 'Muziek zou een ingrediënt moeten zijn voor jonge mensen, van waaruit ze een beter bestaan kunnen opbouwen.'

Jaap van Zweden over het belang van muziekonderwijs #tijdvoormuziek

Mede mogelijk gemaakt door:

Kazoo wordt gefinancierd door private fondsen waaronder het Gieskes-Strijbis Fonds, VSBfonds, Fonds 21, VandenEnde Foundation, de Freek en Hella de Jonge Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Prinsenhaven Fonds, het Bredius Fonds, het Sayers Fonds, het Willem Gehrels Muziek Fonds, het Fonds Henri Fock, Stichting De Weille Ogier, Het Concertgebouw Fonds en Blink.