Beroemde akoestiek

Grote Zaal © Fred George

Het geheim van de Grote Zaal

Wat is toch het geheim van de veelgeroemde akoestiek van de Grote Zaal? Is het louter toeval dat Dolf van Gendt, die in zijn familie bekend stond als 'excusez - zo muzikaal als een koe', een perfect resonerende ruimte wist te creëren?

Succesvolle voorbeelden

In de tijd dat Het Concertgebouw gestalte kreeg, werd akoestiek nog beschouwd als een geheimzinnig samenspel van verschillende, ondefinieerbare factoren. Professionele registratieapparatuur werd pas in de twintigste eeuw ontwikkeld. Eind negentiende eeuw was men aangewezen op succesvolle voorbeelden. Zo is de Kleine Zaal vrijwel identiek aan de beroemde ovale zaal in Felix Meritis. De Grote Zaal werd wat betreft vormgeving en materiaalgebruik gebaseerd op de, in de Tweede Wereldoorlog verwoeste, grote concertzaal van het Gewandhaus in Leipzig.

De 'schoenendoos'

In maart 2014 verscheen in het invloedrijke wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences een onderzoek naar de akoestische geheimen van een aantal wereldberoemde concertzalen. Zes Finse onderzoekers ontdekten dat zijwanden een cruciale rol spelen bij de akoestiek van zalen met de vorm van een 'schoenendoos', zoals de Grote Zaal van Het Concertgebouw. Lees ook het artikel dat Hester van Santen schreef in NRC Handelsblad naar aanleiding van dit onderzoek: 'Akoestiek van de schoenendoos'.

Restauraties

Bij latere restauraties heeft men steeds, omwille van de kwetsbare akoestiek, de oorspronkelijke vormgeving en afwerking van de zalen zoveel mogelijk intact gelaten. Want zelfs met de meest geavanceerde apparatuur laat de Grote Zaal zich het geheim van zijn weergaloze akoestiek niet ontfutselen!