di 12 okt Orkest van de Achttiende Eeuw: hoogtepunten uit Mozarts Die Zauberflöte & Der Schauspieldirektor
Tijd
Van Lanschot
Met dirigent Kenneth Montgomery op de bok brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw een vrolijk ‘Singspiel’ waarin we getuige zijn van de audities voor twee Mozart-opera’s: Die Zauberflöte en Der Schauspieldirektor.Met topvocalisten als Henk Neven en Roberta Alexander.
Het Concertgebouw Eigen Programmering
Orkest, Vocaal
Orkest van de Achttiende Eeuw
Al sinds een paar seizoenen brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw in concertzalen door het hele land semi-scenische Mozart-opera’s voor het voetlicht. Een pandemie staat het vervolg van die bejubelde reeks niet in de weg. In dit bijzondere en in vele opzichten bijzonder improvisatorische najaar van 2021 slaat het orkest de handen ineen met regisseur Alexander Oliver en toneelschrijver Don Duyns. Het resultaat: Mozart in tempore coronae. Een gelegenheidsstuk met toekomstwaarde!
Mozarts Die Zauberflöte & Der Schauspieldirektor
Met dirigent Kenneth Montgomery op de bok brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw een vrolijk ‘Singspiel’ waarin we getuige zijn van de audities voor twee Mozart-opera’s: Die Zauberflöte en Der Schauspieldirektor. Sopraan Roberta Alexander wil als Schauspieldirektorin maar een ding: een sprankelende voorstelling op de planken brengen met de beste kandidaten. Sopraan Ilse Eerens gaat voor de rol van Pamina, de prinses – de dochter van de Konigin der Nacht – die door een tovenaar gevangen wordt gehouden. Bariton Henk Neven hoopt haar als Papageno (een vogelvanger) te kunnen redden, samen met prins Tamino, vertolkt door tenor Jeroen de Vaal. Jan-Willem Schaafsma strijdt om de rollen van Monostatos en Herr Vogelsang. En dan is er natuurlijk nog de partij van de Konigin der Nacht! Anne Sophie Petit haalt die indrukwekkende hoge noten met gemak. Of wordt het toch Katherine Dain? En zonder echte bas geen opera: Berend Eijkhout gaat voor de diepe noten van zonnepriester Sarastro.