Veelgestelde vragen

Algemene informatie

Informatie voor bezoekers met een beperking

Met kinderen naar Het Concertgebouw

Kaarten bestellen

Voorafgaand aan uw bezoek

Rondom en tijdens het concert

BankGiro Loterij ZomerConcerten

 


Algemene informatie

Heeft Het Concertgebouw naast de website ook een papieren jaaragenda?
Het Concertgebouw geeft een driemaandelijkse agenda uit, ingesloten in het Concertgebouw Magazine. U kunt het magazine gratis meenemen uit het gebouw.

Waar vind ik de zaalplattegronden of een algemene plattegrond van Het Concertgebouw?
Plattegronden van de Kleine en de Grote Zaal, en een algemene plattegrond met daarop onder andere de locatie van de verschillende foyers, vindt u op de Rangen & Plattegronden-pagina.

Kan ik overdag rondkijken in Het Concertgebouw?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Op woensdagmiddag kunt u het gebouw bezoeken tijdens de gratis toegankelijke lunchconcerten om 12.30 uur. Bovendien zijn er verschillende mogelijkheden voor een rondleiding door het gebouw.

 

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?
U kunt informatie hieromtrent hier vinden. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?
Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Wij stellen het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Lunchconcert en bezoekers met een fysieke beperking
Wilt u een Gratis Lunchconcert bezoeken maar bent u door een fysieke beperking niet in staat om in de rij te staan? Neemt u dan telefonisch contact met ons op via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Dit kan tot 24 uur vóór het desbetreffende lunchconcert.

 

Met kinderen naar Het Concertgebouw

Wat is de minimumleeftijd voor een klassiek concert?
We hanteren voor de reguliere concerten een minimumleeftijd van 6 jaar. Voor jongere bezoekers hebben we speciale kinderconcerten. Zie direct hieronder.

Voor welke leeftijd is een kinderconcert geschikt?
De meeste kinderconcerten zijn geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Daarnaast zijn er regelmatig in de Koorzaal korte concertjes voor kleuters van 4 en 5 jaar, de Kleutersinfonietta. Bij de kinderconcerten staat vermeld voor welke leeftijdsgroep een kindervoorstelling geschikt is.

Mogen kinderen gratis mee met een ouder naar (kinder)concerten)?
Voor elke bezoeker van Het Concertgebouw moet u een kaartje kopen. Onafhankelijk van de leeftijd.

 

Kaarten bestellen

Kan ik mijn toegangsbewijs voor Het Concertgebouw thuis printen?
Als u hebt gekozen voor e-tickets, print u uw online aangeschafte toegangskaarten thuis uit. Bij uw concertbezoek toont u de print van uw e-ticket.

Waar vind ik mijn e-ticket?
Als u kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar een PDF-bestand met daarin uw e-ticket. Let op: deze bevestigingsmail is dus níet uw toegangsbewijs. Het PDF-bestand is uw toegangsbewijs.
Daarnaast zijn uw e-tickets beschikbaar via uw account (tenzij u heeft gekozen voor bestellen zonder account). Adobe Acrobat is het geschikte programma om uw e-ticket te openen. Bij uw concertbezoek toont u een print van uw e-ticket. Het is ook mogelijk bij de kaartcontrole het e-ticket vanaf het beeldscherm van uw telefoon te tonen. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal.

Moet ik mijn e-tickets printen om toegang te krijgen?
Nee, u kunt kiezen uit zelf een print op papier maken óf u toont het e-ticket vanaf het beeldscherm van uw telefoon. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal.

Wat zijn de bijkomende kosten bij de kaartverkoop?
Het Concertgebouw rekent € 2,50 per transactie, dit zijn kosten die gepaard gaan met het technisch mogelijk maken van het betalen, opstellen en verzenden van (e)tickets. Als u kiest voor e-tickets zijn er daarna geen bijkomende kosten. Als u kiest voor het toesturen van papieren kaarten bedragen de bijkomende kosten € 1,50 per transactie. Als u via de Concertgebouwlijn boekt zijn de aanvullende kosten voor e-ticket € 2 en voor papieren kaarten € 2,50. Als u via de Concertgebouwlijn een reservering maakt die u aan de kassa afhaalt en betaalt, zijn de bijkomende kosten € 2,50. Als u kaarten koopt bij de kassa rekenen wij geen extra kosten.

Verkoopkanaal Totale bijkomende kosten per transactie
Kassa € 0
Online & e-tickets € 2,50
Online & papieren tickets € 4
Telefonisch & e-tickets € 4,50
Telefonisch & papieren tickets € 5
Telefonisch & afhalen aan de kassa € 5

Tot wanneer kan ik online kaarten kopen voor een concert?
U kunt in principe tot 1 uur voor aanvang via de website nog online kaarten kopen.

Kan ik online kaarten kopen met specifieke kortingen?
Indien van toepassing, biedt de online kaartverkoop een aantal algemene kortingen. Dit betreft korting met een CJP (Cultureel Jongeren Pas), 65+, kinderen en soms jongeren. Concertvrienden kunnen van de Vrienden-korting gebruikmaken door voorafgaand aan het bestellen van kaarten in te loggen. De Vrienden-prijzen worden dan zichtbaar op de site. Overige specifieke kortingen per concert zijn enkel aan de kassa of via de Concertgebouwlijn verkrijgbaar.

Wanneer kan ik kaarten kopen voor het nieuwe seizoen?
De seizoensbrochures voor het bestellen van series komen ieder jaar rond 1 maart uit. Met uitzondering van de Zondagochtendconcerten en de Robeco SummerNights gaan de concerten na afronding van de serieverwerking per 1 juni van ieder jaar in de verkoop. Online, via de kassa en de Concertgebouwlijn.

Hanteert Het Concertgebouw een wachtlijst voor een uitverkocht concert?
Via de website kunt u zelf regelmatig nakijken of er toch nog plaatsen zijn vrijgekomen voor het uitverkochte concert. Op de dag van het concert zelf delen we bij uitverkochte concerten 5 kwartier vóór aanvang volgnummers uit. Een half uur voor aanvang verkopen we dan, indien voorradig, de niet afgehaalde reserveringen.

Heb ik een toegangskaart nodig voor een lunchconcert?
Voor Lunchconcerten in de Kleine Zaal worden op de dag zelf vanaf 11.30 uur bij de ontvangstbalie ongeplaceerde kaarten uitgegeven (1 kaart per persoon), deze geven u garantie op toegang. Zijn er geen kaarten meer beschikbaar dan weet u meteen dat de zaal reeds vol is. De deuren van de zaal gaan ongeveer dertig minuten voor aanvang van het concert open. Voor Lunchconcerten in de Grote Zaal worden geen toegangskaarten uitgegeven.

Geeft Het Concertgebouw cadeaubonnen uit?
Het Concertgebouw verkoopt twee soorten cadeaubonnen: De speciale Concertgebouwbon is verkrijgbaar in coupures van € 5, € 10, € 25 en € 50 en uitsluitend in Het Concertgebouw te verzilveren. De bonnen zijn te bestellen aan de kassa, via kassa@concertgebouw.nl en via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Uw bon verzilveren kan via de kassa en via de Concertgebouwlijn. Het is niet mogelijk om via de website van Het Concertgebouw uw Concertgebouwbon te verzilveren. De Concertgebouwbonnen uitgegeven na 22 juli 2016 zijn 12 maanden geldig.

Daarnaast is de Podiumcadeaukaart (zie ook www.podiumcadeaukaart.nl) verkrijgbaar bij de kassa van Het Concertgebouw. Betalen kan met de Podiumcadeaukaart via de website en aan de kassa. Theater & Concertbonnen zijn niet meer verkrijgbaar bij de kassa, maar wel inwisselbaar.

 

Voorafgaand aan uw bezoek

Ik ben verhinderd, kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?
Als u bent verhinderd, kunt u tot uiterlijk de dag vóór het concert (tot 16.00 uur) contact opnemen met de afdeling Klantcontact en Verkoop. Dit kan via een e-mail naar kassa@concertgebouw.nl of via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur). Het Concertgebouw geeft geen restitutie. Maar in veel gevallen is het wel mogelijk om de toegangskaarten te annuleren en de kosten van uw kaart(en) om te zetten naar een tegoed in uw klantaccount. U kunt dan op een later tijdstip dit tegoed gebruiken om kaarten voor een ander concert te kopen. Het tegoed is 1 jaar geldig vanaf het moment van annulering van de toegangskaarten. U ontvangt een bevestiging per e-mail met daarin het tegoedbedrag en de geldigheidsduur van het tegoed. Deze regeling geldt uitsluitend voor concertkaarten die bij Het Concertgebouw zijn gekocht voor concerten die in Het Concertgebouw plaatsvinden en geldt uitdrukkelijk niet voor de randprogrammering, diners, digitale concertprogramma’s en dergelijke. Het tegoed is uitsluitend via de Concertgebouwlijn en de kassa te verzilveren, niet online via de website.

Wat is de procedure als ik per ongeluk te laat kom voor een concert?
Vanwege de goede akoestiek van de zalen is het storend voor de andere bezoekers als laatkomers de zaal betreden tijdens een concert. Er wordt daarom per keer beoordeeld of er een gelegenheid is om nog publiek naar binnen te laten. Het kan voorkomen dat u pas na de pauze de zaal kunt betreden, in dat geval kunt u het concert voor de pauze via de monitor volgen.

Verkoopt Het Concertgebouw bij de concerten programmaboekjes?
Voor de concerten van Het Concertgebouw Eigen Programmering en het Koninklijk Concertgebouworkest kunt u online, tegelijk met de bestelling van concertkaarten, een digitaal concertprogramma kopen voor € 1,50. Dit programma is vervolgens vanaf ongeveer twee weken vóór de concertdatum te bekijken door met uw concertgebouwaccount in te loggen op www.preludium.nl (inloggen kan via de knop rechtsboven op de Preludium-website).

Hanteert Het Concertgebouw een specifieke dresscode?
Nee, Het Concertgebouw hanteert geen dresscode.

Is openbaar vervoer van het GVB inbegrepen bij mijn concertkaartje?
Alléén scholieren die educatieprojecten bezoeken kunnen gebruik maken van gratis openbaar vervoer.

Is er bij Het Concertgebouw een Kiss & Ride aanwezig?
Bij de hoofdingang (draaideur) is het mogelijk om kort met de auto te stoppen en passagiers in en uit te laten stappen.

 

Rondom en tijdens het concert

Veiligheid in Het Concertgebouw
Het Concertgebouw hanteert altijd een protocol met betrekking tot de beveiliging van Het Concertgebouw en zijn bezoekers. Dit betekent onder meer dat onze medewerkers voortdurend alert zijn. Daarnaast staan we in nauw contact met de veiligheidsdriehoek van de gemeente Amsterdam (burgemeester, politie en openbaar ministerie) en handelen we naar aanleiding van hun instructies.

Mag ik mijn koffer/vouwfiets/andere zaken dan jassen en paraplu's in uw garderobe achterlaten?
We vragen bezoekers om rugzakken, tassen en andere grote objecten - nadat deze eventueel zijn geïnspecteerd - af te geven bij de garderobe. Voor enkel jassen en paraplu's kunt u naast de garderobe ook de onbewaakte kledingrekken in de trappenhuizen gebruiken. Vouwfietsen kunnen wij helaas niet in de garderobe bewaren en mogen ook niet de concertzaal in.

Vanaf welk moment zijn de deuren van de zaal geopend?
De deuren van de Grote en Kleine Zaal gaan veertig minuten voordat het concert begint open. De deuren van de Koorzaal gaan een kwartier voor aanvang open.

Kan ik met een geldig toegangskaartje ook na de pauze naar binnen?
Dat is toegestaan. Houdt u er wel rekening mee dat de kassa 15 minuten na aanvang van een avondconcert sluit, u moet uw toegangskaart dus al in uw bezit hebben.

Mag ik fotograferen of filmen tijdens een concert?
Omwille van de concentratie van de musici is het tijdens concerten niet toegestaan om audio-, video- en foto-opnamen te maken. Sommige concerten nemen wij op voor uitzending via radio, televisie en/of internet. Uiteraard beperken we daarbij de overlast voor u tot een minimum.

Wat is 'Drankje inclusief'?
Bij de prijs van een concertkaartje is een drankje voorafgaand aan het concert en in de pauze inbegrepen. Dit geldt niet voor de champagnebar en het aanbod in het Concertgebouw Café. Bij het Zondagochtendconcert is alleen het drankje voorafgaand aan het concert inbegrepen, dit concert heeft geen pauze. Bij andere concerten zonder pauze wordt het pauzedrankje na afloop geserveerd, in voorkomende gevallen in het Concertgebouw Café. Het aanwezige personeel kan u hierover informeren. Bij sommige concerten is het drankje niet bij de prijs inbegrepen. Dit staat bij de desbetreffende concerten vermeld.

Mag ik eten en drinken de zaal mee innemen?
Het is over het algemeen niet toegestaan om uw drankje of hapje mee de zaal in te nemen.

Hoe laat is het concert afgelopen?
Dat verschilt per concert, maar over het algemeen duurt een concert ongeveer 2 uur á 2 uur en een kwartier, inclusief pauze. Op de website vindt u bij elk concert een indicatie van het tijdstip waarop het concert is afgelopen. Dit is een indicatie, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.


BankGiro Loterij ZomerConcerten

Gaat er iets veranderen in de programmering?
De programmeurs van Het Concertgebouw blijven de samenstellers van de ZomerConcerten. Het uitgangspunt voor de programmering blijft ook hetzelfde: toegankelijke concerten in verschillende genres, van hoge kwaliteit en met afwisselende randprogrammering, zoals een restaurant, ontmoetingen met uitvoerenden en een borrel met live muziek of dj na afloop van het concert.

Waarom hebben jullie voor de BankGiro Loterij gekozen?
De BankGiro Loterij en Het Concertgebouw zijn al jarenlang partners in cultuur. De missie van de BankGiro Loterij en die van de ZomerConcerten sluiten naadloos op elkaar aan: cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek. Met deze nieuwe samenwerking verwachten we dan ook nog meer mensen te interesseren voor klassieke, pop- en jazz-concerten in de zomer. Het zomerprogramma van Het Concertgebouw, in de loop der jaren uitgegroeid tot een vertrouwd muzikaal evenement in juli en augustus, maken we met deze samenwerking nóg toegankelijker.

Waarom hebben BankGiro Loterij deelnemers voorrang bij de kaartverkoop en korting op de kaartprijs?
De BankGiro Loterij steunt culturele instellingen en wordt daartoe in staat gesteld door de bijdrages van haar deelnemers. De deelnemers krijgen in ruil voor hun steun de kans om prijzen te winnen en zij krijgen de mogelijkheid om met korting en extra service de activiteiten van de partners van de BankGiro Loterij te bezoeken. Voor de ZomerConcerten betekent dit dat de BankGiro Loterij alle deelnemers de mogelijkheid geeft om de concerten met 50% korting te bezoeken en dat zij een week eerder dan de start van de reguliere kaartverkoop hun kaarten kunnen kopen.

Blijven er voldoende kaarten over voor (trouwe) bezoekers die geen deelnemer zijn van de BankGiro Loterij?
Natuurlijk houdt iedereen de mogelijkheid om kaarten voor de concerten te kopen. Mocht de kaartverkoop voor een bepaald concert in de voorverkoop heel hard gaan, dan zorgen we ervoor dat er voor trouwe bezoekers van de ZomerConcerten goede plaatsen beschikbaar blijven. Zo kunt u, ook als u geen deelnemer van de BankGiro Loterij bent, voor alle concerten kaarten kopen, mits u tijdig reserveert.

Wanneer gaan de kaarten in de verkoop?
De reguliere kaartverkoop start op dinsdag 12 februari en als u in de afgelopen paar jaar de ZomerConcerten hebt bezocht, ontvangt u net als in voorgaande jaren op die dag een brochure en/of een digitale nieuwsbrief. De kaartverkoop voor deelnemers aan de BankGiro Loterij gaat op dinsdag 5 februari van start. U kunt nu al kaarten kopen voor Star Wars: The Empire Strikes Back – Live in Concert.

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.