Veelgestelde vragen

Wilt u informatie over de coronamaatregelen die de komende periode in Het Concertgebouw van kracht zijn? Bekijk onze coronamaatregelen op deze pagina.

Algemene informatie

Informatie voor bezoekers met een beperking

Met kinderen naar Het Concertgebouw

Kaarten bestellen

Voorafgaand aan uw bezoek

Rondom en tijdens het concert

BankGiro Loterij ZomerConcerten

 

Algemene informatie

Heeft Het Concertgebouw naast de website ook een papieren jaaragenda?
Het Concertgebouw geeft een driemaandelijkse agenda uit, u kunt deze gratis meenemen uit het gebouw.

Waar vind ik de zaalplattegronden of een algemene plattegrond van Het Concertgebouw?
Plattegronden van de Kleine en de Grote Zaal, en een algemene plattegrond met daarop onder andere de locatie van de verschillende foyers, vindt u op de Rangen & Plattegronden-pagina.

Kan ik overdag rondkijken in Het Concertgebouw?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Op woensdagmiddagen in de periode september tot en met juni kunt u het gebouw bezoeken tijdens de gratis toegankelijke lunchconcerten om 12.30 uur. Bovendien zijn er verschillende mogelijkheden voor een rondleiding door het gebouw.

 

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?
U kunt informatie over de speciale voorzieningen op onze website vinden. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?
Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Lunchconcert en bezoekers met een fysieke beperking
Wilt u een Lunchconcert bezoeken maar bent u door een fysieke beperking niet in staat om in de rij te staan? Neemt u dan telefonisch contact met ons op via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Dit kan tot 24 uur vóór het desbetreffende lunchconcert.

 

Met kinderen naar Het Concertgebouw

Wat is de minimumleeftijd voor een klassiek concert?
We hanteren voor de reguliere concerten een minimumleeftijd van 6 jaar. Voor jongere bezoekers hebben we speciale kinderconcerten. Zie direct hieronder.

Voor welke leeftijd is een kinderconcert geschikt?
De meeste kinderconcerten zijn geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Daarnaast zijn er regelmatig in de Koorzaal korte concertjes voor kleuters van 4 en 5 jaar, de Kleutersinfonietta. Bij de kinderconcerten staat vermeld voor welke leeftijdsgroep een kindervoorstelling geschikt is.

Mogen kinderen gratis mee met een ouder naar (kinder)concerten)?
Voor elke bezoeker van Het Concertgebouw moet u een kaartje kopen. Onafhankelijk van de leeftijd. Indien van deze regel wordt afgeweken (zoals in het geval van babyconcerten) staat dit bij het desbetreffende concert vermeld.

 

Kaarten bestellen

Kan ik mijn toegangsbewijs voor Het Concertgebouw thuis printen?
Als u hebt gekozen voor e-tickets, kunt u ervoor kiezen om de e-tickets te tonen op uw smartphone. Zet u daarvoor uw scherm op de helderste stand en breng de barcode groot in beeld. U kunt ook uw online aangeschafte toegangskaarten thuis uitprinten. Bij uw concertbezoek toont u de print van uw e-ticket. 

Waar vind ik mijn e-ticket?
Als u kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar een PDF-bestand met daarin uw e-ticket. Let op: deze bevestigingsmail is dus níet uw toegangsbewijs. Het PDF-bestand is uw toegangsbewijs.
Daarnaast zijn uw e-tickets in uw account beschikbaar (tenzij u heeft gekozen voor bestellen zonder account). Adobe Acrobat is het geschikte programma om uw e-ticket te openen. U kunt de e-tickets tonen op uw smartphone bij de kaartcontrole of printen. 

Moet ik mijn e-tickets printen om toegang te krijgen?
Nee, u kunt kiezen uit zelf een print maken óf u toont het e-ticket vanaf het beeldscherm van uw telefoon. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal.

Wat zijn de bijkomende kosten bij de kaartverkoop?
Het Concertgebouw rekent € 2,50 per transactie, dit zijn kosten die gepaard gaan met het technisch mogelijk maken van het betalen, opstellen en verzenden van (e)tickets. Als u kiest voor e-tickets zijn er daarna geen bijkomende kosten. Als u kiest voor het toesturen van papieren kaarten bedragen de bijkomende kosten € 1,50 per transactie. Als u via de Concertgebouwlijn boekt zijn de aanvullende kosten voor e-ticket € 2 en voor papieren kaarten € 2,50. Als u via de Concertgebouwlijn een reservering maakt die u aan de kassa afhaalt en betaalt, zijn de bijkomende kosten € 2,50. Als u kaarten koopt bij de kassa rekenen wij geen extra kosten.

Verkoopkanaal Totale bijkomende kosten per transactie
Kassa € 0
Online & e-tickets € 2,50
Online & papieren tickets € 4
Telefonisch & e-tickets € 4,50
Telefonisch & papieren tickets € 5
Telefonisch & afhalen aan de kassa € 5

Kan ik aan de kassa contant betalen?
In Het Concertgebouw kunt u enkel met PIN betalen. Ook aan de kassa kunt u enkel met PIN betalen.

Tot wanneer kan ik online kaarten kopen voor een concert?
U kunt in principe tot 1 uur voor aanvang via de website nog online kaarten kopen.

Kan ik online kaarten kopen met specifieke kortingen?
Indien van toepassing, biedt de online kaartverkoop een aantal algemene kortingen. Dit betreft korting met een CJP (Cultureel Jongeren Pas), 65+, kinderen en soms jongeren. Concertvrienden kunnen van de Vrienden-korting gebruikmaken door voorafgaand aan het bestellen van kaarten in te loggen. De Vrienden-prijzen worden dan zichtbaar op de site. Overige specifieke kortingen per concert zijn enkel aan de kassa of via de Concertgebouwlijn verkrijgbaar.

Wanneer kan ik kaarten kopen voor het nieuwe seizoen?
De seizoensbrochures voor het bestellen van series komen ieder jaar rond 1 maart uit. Met uitzondering van de Zondagochtendconcerten en de BankGiro Loterij ZomerConcerten gaan de concerten na afronding van de serieverwerking per 1 juni van ieder jaar in de verkoop. Online, via de kassa en de Concertgebouwlijn.

Hanteert Het Concertgebouw een wachtlijst voor een uitverkocht concert?
Via de website kunt u zelf regelmatig nakijken of er toch nog plaatsen zijn vrijgekomen voor het uitverkochte concert. Op de dag van het concert zelf delen we bij uitverkochte concerten 60 minuten vóór aanvang volgnummers uit. Een half uur voor aanvang verkopen we dan, indien voorradig, de niet afgehaalde reserveringen.

Heb ik een toegangskaart nodig voor een lunchconcert?
Voor Lunchconcerten in de Kleine Zaal heeft u een toegangskaartje nodig, deze kunt u online bestellen. Een kaartje is nog steeds gratis, maar u betaalt wel € 2,50 voor de transactiekosten. Vanwege onze coronamaatregelen is er plek voor 80 bezoekers. De deuren van de zaal gaan ongeveer dertig minuten voor aanvang van het concert open. Voor Lunchconcerten in de Grote Zaal worden geen toegangskaarten uitgegeven. Let op: er vinden géén Lunchconcerten plaats in de maanden juli en augustus.

Geeft Het Concertgebouw cadeaubonnen uit?
De speciale Concertgebouwbon is beschikbaar voor elk bedrag vanaf € 10. De bonnen zijn online te bestellen, aan de kassa, via kassa@concertgebouw.nl en via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Uw bon verzilveren (binnen 2 jaar) kan online, via de kassa en via de Concertgebouwlijn. De Concertgebouwbonnen uitgegeven tussen 22 juli 2016 en 14 januari 2020 zijn 12 maanden geldig en uitsluitend te verzilveren via de kassa of de Concertgebouwlijn.

Daarnaast is de Podiumcadeaukaart (zie ook www.podiumcadeaukaart.nl) verkrijgbaar bij de kassa van Het Concertgebouw. Betalen kan met de Podiumcadeaukaart via de website en aan de kassa. Theater & Concertbonnen zijn niet meer verkrijgbaar bij de kassa, maar wel inwisselbaar.

Zijn er voor groepen speciale prijzen en voorwaarden?
Het Concertgebouw heeft een aparte afdeling Groepsreserveringen. Meer informatie over groepsreserveringen.

 

Voorafgaand aan uw bezoek

Ik ben verhinderd, kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?
Als u bent verhinderd, zijn onze algemene bezoekersvoorwaarden van toepassing:

Indien de Bezoeker om welke reden dan ook geen gebruik maakt van het toegangsbewijs, komt dit voor zijn/haar eigen rekening. Een eenmaal verkregen toegangsbewijs kan niet worden geruild. In deze gevallen vindt evenmin restitutie van de toegangsprijs plaats. (artikel 2.3)

Bekijk de volledige algemene voorwaarden van Het Concertgebouw N.V..

Wat is de procedure als ik per ongeluk te laat kom voor een concert?
Vanwege de goede akoestiek van de zalen is het storend voor de andere bezoekers als laatkomers de zaal betreden tijdens een concert. Er wordt daarom per keer beoordeeld of er een gelegenheid is om nog publiek naar binnen te laten. Het kan voorkomen dat u pas na de pauze de zaal kunt betreden, in dat geval kunt u het concert voor de pauze via de monitor volgen.

Verkoopt Het Concertgebouw bij de concerten programmaboekjes?
Voor de concerten van Het Concertgebouw Eigen Programmering en het Koninklijk Concertgebouworkest kunt u online, tegelijk met de bestelling van concertkaarten, een digitaal concertprogramma kopen voor € 1,50. Indien u dit digitaal concertprogramma heeft besteld, kunt u deze openen met de knop ‘Bekijk concertprogramma’ in Mijn Account. Het programma is minimaal een week voor aanvang beschikbaar. U ontvangt tevens een email zodra het programma beschikbaar is. Papieren concertprogramma's zijn op de avond zelf rondom de zaal verkrijgbaar. In Het Concertgebouw kunt u enkel met PIN betalen.

Hanteert Het Concertgebouw een specifieke dresscode?
Nee, Het Concertgebouw hanteert geen dresscode.

Is er bij Het Concertgebouw een Kiss & Ride aanwezig?
Bij de hoofdingang (draaideur) is het mogelijk om kort met de auto te stoppen en passagiers in en uit te laten stappen.

 

Rondom en tijdens het concert

Veiligheid in Het Concertgebouw
Het Concertgebouw hanteert altijd een protocol met betrekking tot de beveiliging van Het Concertgebouw en zijn bezoekers. Dit betekent onder meer dat onze medewerkers voortdurend alert zijn. Daarnaast staan we in nauw contact met de veiligheidsdriehoek van de gemeente Amsterdam (burgemeester, politie en openbaar ministerie) en handelen we naar aanleiding van hun instructies. Informatie over de coronamaatregelen die de komende periode in Het Concertgebouw van kracht zijn, vindt u hier.

Mag ik mijn tas of rugzak mee de zaal in nemen?
Tassen, rugzakken en paraplu’s mogen niet mee de zaal in, u kunt deze afgeven bij de bewaakte garderobe. Voor enkel jassen en paraplu's kunt u naast de garderobe ook de onbewaakte kledingrekken in de trappenhuizen gebruiken.

Mag ik mijn koffer/vouwfiets/andere zaken dan jassen en paraplu's in uw garderobe achterlaten?
We vragen bezoekers om tassen, rugzakken, paraplu's en andere grote objecten - nadat deze eventueel zijn geïnspecteerd - af te geven bij de garderobe. Voor enkel jassen en paraplu's kunt u naast de garderobe ook de onbewaakte kledingrekken in de trappenhuizen gebruiken. Vouwfietsen kunnen wij helaas niet in de garderobe bewaren en mogen ook niet de concertzaal in.

Vanaf welk moment zijn de deuren van de zaal geopend?
De deuren van de Grote en Kleine Zaal gaan veertig minuten voordat het concert begint open. De deuren van de Koorzaal gaan een kwartier voor aanvang open. Als van de hier genoemde tijden wordt afgeweken, staat dit vermeld op uw toegangskaart.

Kan ik met een geldig toegangskaartje ook na de pauze naar binnen?
Dat is toegestaan. Houdt u er wel rekening mee dat de kassa 15 minuten na aanvang van een avondconcert sluit, u moet uw toegangskaart dus al in uw bezit hebben.

Mag ik fotograferen of filmen tijdens een concert?
Omwille van de concentratie van de musici is het tijdens concerten niet toegestaan om audio-, video- en foto-opnamen te maken. Sommige concerten nemen wij op voor uitzending via radio, televisie en/of internet. Uiteraard beperken we daarbij de overlast voor u tot een minimum.

Wat is 'Drankje inclusief'?
Bij de prijs van een concertkaartje is een drankje voorafgaand aan het concert en - indien het concert een pauze heeft - in de pauze inbegrepen. Dit geldt niet voor de champagnebar en het aanbod in Café Viotta. Bij het Zondagochtendconcert is altijd alleen het drankje voorafgaand aan het concert inbegrepen, dit concert heeft geen pauze. Bij sommige concerten is het drankje níet bij de prijs inbegrepen. Dit staat bij de desbetreffende concerten vermeld. In Het Concertgebouw kunt u enkel met PIN betalen.

Mag ik eten en drinken de zaal mee innemen?
Het is over het algemeen niet toegestaan om uw drankje of hapje mee de zaal in te nemen.

Hoe laat is het concert afgelopen?
Dat verschilt per concert, maar over het algemeen duurt een concert ongeveer 2 uur á 2 uur en een kwartier, inclusief pauze. Op de website vindt u bij elk concert een indicatie van het tijdstip waarop het concert is afgelopen. Dit is een indicatie, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.


BankGiro Loterij ZomerConcerten

 

De ZomerConcerten van 2020 zijn afgelast. In plaats daarvan vonden in juli en augustus een aantal BankGiro Loterij ZomerSessies plaats. Meer informatie.

Gaat er iets veranderen in de programmering?
De programmeurs van Het Concertgebouw blijven de samenstellers van de ZomerConcerten. Het uitgangspunt voor de programmering blijft ook hetzelfde: toegankelijke concerten in verschillende genres, van hoge kwaliteit en met afwisselende randprogrammering, zoals een restaurant, ontmoetingen met uitvoerenden en een borrel met live muziek of dj na afloop van het concert.

Waarom hebben jullie voor de BankGiro Loterij gekozen?
De BankGiro Loterij en Het Concertgebouw zijn al jarenlang partners in cultuur. De missie van de BankGiro Loterij en die van de ZomerConcerten sluiten naadloos op elkaar aan: cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek. Met deze nieuwe samenwerking verwachten we dan ook nog meer mensen te interesseren voor klassieke, pop- en jazz-concerten in de zomer. Het zomerprogramma van Het Concertgebouw, in de loop der jaren uitgegroeid tot een vertrouwd muzikaal evenement in juli en augustus, maken we met deze samenwerking nóg toegankelijker.

Waarom hebben BankGiro Loterij deelnemers voorrang bij de kaartverkoop en korting op de kaartprijs?
De BankGiro Loterij steunt culturele instellingen en wordt daartoe in staat gesteld door de bijdrages van haar deelnemers. De deelnemers krijgen in ruil voor hun steun de kans om prijzen te winnen en zij krijgen de mogelijkheid om met korting en extra service de activiteiten van de partners van de BankGiro Loterij te bezoeken. Voor de ZomerConcerten betekent dit dat de BankGiro Loterij alle deelnemers de mogelijkheid geeft om de concerten met 50% korting te bezoeken en dat zij een week eerder dan de start van de reguliere kaartverkoop hun kaarten kunnen kopen.

Blijven er voldoende kaarten over voor (trouwe) bezoekers die geen deelnemer zijn van de BankGiro Loterij?
Natuurlijk houdt iedereen de mogelijkheid om kaarten voor de concerten te kopen. Mocht de kaartverkoop voor een bepaald concert in de voorverkoop heel hard gaan, dan zorgen we ervoor dat er voor trouwe bezoekers van de ZomerConcerten goede plaatsen beschikbaar blijven. Zo kunt u, ook als u geen deelnemer van de BankGiro Loterij bent, voor alle concerten kaarten kopen, mits u tijdig reserveert.

Wanneer gaan de kaarten in de verkoop?
De reguliere kaartverkoop start op woensdag 12 februari om 12.00 uur en als u in de afgelopen paar jaar de ZomerConcerten hebt bezocht, ontvangt u net als in voorgaande jaren op die dag een brochure en/of een digitale nieuwsbrief. De kaartverkoop voor deelnemers aan de BankGiro Loterij gaat op woensdag 5 februari van start.

Hoe bestel ik kaarten voor de BankGiro Loterij ZomerConcerten?
- Bent u géén deelnemer van de BankGiro Loterij? Dan bestelt u vanaf 12 februari kaarten zoals u gewend bent via de concertagenda.
- Bent u kortgeleden deelnemer geworden van de BankGiro Loterij? Dan heeft u in de mail een tijdelijke actiecode ontvangen van de BankGiro Loterij. U kiest dan naar welke concerten u wilt en u kiest uw stoelen. U kunt dan alleen de standaard prijzen selecteren. In uw winkelmandje, bij de pagina waar u aangeeft op welke manier u wilt betalen, vult u bij ‘verzilver uw actiecode' uw tijdelijke actiecode in. De 50% korting wordt dan automatisch van het te betalen bedrag afgetrokken.
- Als deelnemer van de BankGiro Loterij krijgt u 50% korting. Kaarten bestellen voor de ZomerConcerten kan vanaf 5 februari en gaat in twee stappen:

  • Stap 1: Vul bovenaan de pagina zomerconcerten.nl uw VIP-KAARTnummer in. Uw VIP-KAART wordt dan gevalideerd.
  • Stap 2: Kies naar welk(e) concert(en) u wilt gaan. Bij het kiezen van uw stoelen, kiest u voor de BankGiro-VIP-KAART-prijs. Deze kortingsprijs biedt 50% korting op de standaard prijs.

Hoeveel kaarten kan ik als deelnemer van de BankGiro Loterij met korting kopen?
Per concert kunt u als deelnemer van de BankGiro Loterij maximaal twee kaarten met 50% korting kopen. Neemt altijd uw VIP-KAART mee naar het concert, deze kan gecontroleerd worden.

Hoe kan ik contact opnemen met de BankGiro Loterij?
U kunt contact opnemen met de ledenservice van de BankGiro Loterij: 088 – 020 1080 (ma-vrij 09:00-21:00 uur, za 10:00-16:00 uur).

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.