Interview — 18 februari 2021 · 3 minuten leestijd

Backstage: programmeur Jorinke van Deelen over De week van de Jonge Musicus

· tekst Liesbeth Houtman , foto Jop Starmans

Van 22 t/m 28 februari organiseert Het Concertgebouw De week van de Jonge Musicus. Zeven dagen lang kan het publiek genieten van nieuwe en bestaande concertstreams. Jorinke van Deelen is als programmeur betrokken. ‘Veel jonge talenten lopen door corona belangrijke debuten mis.’

Deel dit artikel

Code rood. Niet corona maar een dik pak sneeuw gooit voor de verandering roet in het eten. ‘We hadden juist die maandag de opnames gepland voor De week van de Jonge Musicus’, vertelt Van Deelen. ‘De wegen waren totaal onbegaanbaar. Die opnames hebben we dus moeten verplaatsen. Een hele opluchting dat dat is gelukt.’

Van Deelen werkt nu tien jaar op de afdeling programmering van Het Concertgebouw. Ze nodigt de musici uit, stemt de programma’s af en doet de onderhandelingen voor onder meer de serie Klassieke Meesterwerken. Voor de European Concert Hall Organisation, een samenwerkingsverband van vooraanstaande Europese concertzalen, coördineert ze de Rising Stars-tournee. ‘Het is een hele puzzel om al die data in die verschillende zalen rond te krijgen.’

Het verplaatsen en annuleren van concerten is in deze coronatijd aan de orde van de dag. ‘We wachten steeds af wat de maatregelen zijn van de overheid en of de lockdown wordt verlengd. Dan pas kunnen we concerten annuleren.’ Wennen doet dat ook na bijna een jaar nog niet. ‘Elke keer dat ik de musici moet afzeggen doet dat toch een beetje pijn.’

‘Elke keer dat ik de musici moet afzeggen doet dat toch een beetje pijn’

Van Deelen is dan ook blij met de concertstreams die Het Concertgebouw sinds de sluiting organiseert. Díé gaan zeker door, althans zolang er geen sneeuwstormen zijn. ‘Ik doe de klassieke programmering van de Empty Concertgebouw Sessions. Het is fijn dat we met steun van onze hoofdsponsor Van Lanschot Kempen nog iets kunnen blijven doen, zowel voor het publiek als voor de musici. Dat geeft ook mij in mijn werk voldoening.’

Het idee voor De week van de Jonge Musicus ontstond tijdens een brainstorm met haar collega’s van het onlineteam, vertelt Van Deelen. ‘Het Concertgebouw is aangesloten bij Classical Futures Europe, een platform waarin veel Europese concertzalen verenigd zijn. We komen regelmatig bij elkaar om ideeën en kennis uit te wisselen over jong talent. De EU stelt aan het platform budget beschikbaar om jonge Europese musici een podium te geven in onder andere Het Concertgebouw. Veel van die projecten konden niet doorgaan vanwege de overheidsrestricties en reisbeperkingen. Vanuit Classical Futures Europe is toen gevraagd om iets te doen met lokaal talent.’

‘We hebben voor de opnamen gekozen voor aparte plekken in het gebouw’

Dat lokale talent mag er zijn. Voor nieuwe concertstreams heeft Van Deelen blokfluitiste Lucie Horsch, pianiste Yang Yang Cai en cellist Alexander Warenberg gestrikt. ‘Alle drie doen zij een soloprogramma van tien minuten. Ze waren meteen superenthousiast en kwamen met een heel mooi programmavoorstel. We hebben voor de opnamen gekozen voor aparte plekken in het gebouw. Lucie gaat spelen in en om de Kleine Zaal, Yang Yang in de Koorzaal en Alexander in de Balkonfoyer. En we gaan ook nog een Empty Concertgebouw Session streamen vanuit de Grote Zaal met drie jonge musici: violiste Noa Wildschut, sopraan Laetitia Gerards en pianist Thomas Beijer.’

‘We hebben besloten de streams in één week uit te zenden zodat de spotlight echt even staat op de jonge musici’

‘We hebben besloten de streams in één week uit te zenden zodat de spotlight echt even staat op de jonge musici’, vertelt Van Deelen. Die aandacht is hard nodig. ‘We proberen de musici zoveel mogelijk een nieuwe concertdatum aan te bieden. Dat lukt helaas niet altijd vanwege de enorme hoeveelheid concerten die we de afgelopen maanden hebben moeten annuleren. Veel jonge musici lopen door corona belangrijke debuten mis. Ze staan als het ware stil terwijl dit juist de periode was dat ze verder konden doorbreken of aan hun carrière konden werken. Maar ook voor het publiek is het enorm jammer dat ze niet kunnen kennismaken met het talent van nu. Met De week van de Jonge Musicus geven we de jonge musici een podium.’

‘Met De week van de Jonge Musicus geven we de jonge musici een podium’

De online Sessions zijn een geweldig succes. ‘Op Facebook zie je dat er reacties van over de hele wereld komen.’ Zo wordt lokaal talent tóch internationaal talent. Van Deelen heeft veel zin in De week van de Jonge Musicus, vertelt ze. En ze heeft nog een tip. ‘We hebben de tv aangesloten op goede speakers. Wat een verschil, het geluid is zoveel beter. Zo kan je thuis toch nog een beetje het concertgevoel creëren.’

 

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.