Nieuws — 29 september 2020 · 3 minuten leestijd

Coronamaatregelen: informatie over uw concertbezoek

· tekst Het Concertgebouw

Let op: vanaf dinsdag 29 september 2020 verzoeken wij u een mondkapje te dragen bij het binnenkomen en verlaten van Het Concertgebouw, of als u zich door het gebouw verplaatst. In Het Concertgebouw zijn geen mondkapjes verkrijgbaar. Het is belangrijk dat u deze zelf meeneemt.

Laatste nieuws: Concertgebouw annuleert concerten tot en met 10 november
Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft de overheid op dinsdag 13 oktober extra maatregelen aangekondigd. Een van die maatregelen houdt in dat er binnen maximaal 30 personen bij elkaar mogen komen. Hierdoor zijn wij helaas genoodzaakt alle geplande concerten tot en met dinsdag 10 november te annuleren. Kaartkopers zullen zo snel mogelijk geïnformeerd worden over de afwikkeling van gekochte kaarten. Hou onze website in de gaten voor verdere updates. Bekijk het overzicht met alle geannuleerde concerten.

---

Gelukkig is ons gebouw ruim opgezet, met brede gangen, grote foyers en ruime concertzalen. Er is daardoor bij de beperkte capaciteit van 250 bezoekers in de Grote Zaal (normaal bijna 2000) en 80 bezoekers in de Kleine Zaal (normaal 430) meer dan voldoende ruimte om afstand tot elkaar te bewaren.

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw bezoek aan Het Concertgebouw. Hieronder proberen we deze vragen – van luchtventilatie, plaatsen in de zaal tot het drankje inclusief – te beantwoorden.

Heeft u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen? Neem dan contact op met de kassa van Het Concertgebouw. Dat kan via de Concertgebouwlijn (020 671 83 45, dagelijks bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur) en via e-mail: kassa@concertgebouw.nl.

Deel dit artikel

In beeld: een anderhalvemeter-concert in Het Concertgebouw

VRAGEN & ANTWOORDEN OVER UW BEZOEK:

Vinden er weer concerten plaats in Het Concertgebouw?
De volledige nieuwe programmering voor het najaar is bekendgemaakt op vrijdag 14 augustus. Het laatste nieuws over onze programmering ontvangt u via onze nieuwsbrief, via Facebook, of vindt u in de agenda van Het Concertgebouw.

Naar de concertagenda

(tekst gaat verder onder de afbeelding) 

Hoe kan ik kaarten kopen voor deze concerten?
Kaarten zijn te verkrijgen via de concertagenda op deze website, via de Concertgebouwlijn (020 671 83 45, dagelijks bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur) en aan de kassa. Het moment waarop de kaartverkoop voor de concerten begint, staat aangekondigd op de pagina’s van de betreffende concerten. Voor de meeste concerten is de kaartverkoop inmiddels begonnen.

Is er iets veranderd wat betreft het bestellen van kaarten?
Alle concerten waarbij de coronamaatregelen van kracht zijn, zijn ongeplaceerd (geen vaste stoelen). Dit betekent dat het niet mogelijk is om zelf tijdens het bestellen een stoel te kiezen: uw zitplaats zal ter plekke worden aangewezen door onze medewerkers. Wel kunt u kiezen in welk zaaldeel u wilt zitten: balkon, podium of zaal.

U kunt uitsluitend kiezen voor e-tickets. Deze print u - bij voorkeur - uit voorafgaand aan uw concertbezoek of u toont het e-ticket op uw mobiele telefoon. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal. 

Blijft Het Concertgebouw toegankelijk voor bezoekers met een beperking?
Tijdens de concerten waarbij de coronamaatregelen van toepassing zijn, blijft Het Concertgebouw toegankelijk voor bezoekers met een beperking. Rollators mogen mee de zaal in en kunnen direct naast uw stoel geparkeerd worden. Tickets voor bezoekers met een beperking zijn enkel verkrijgbaar via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45, dagelijks bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur. Meer informatie voor bezoekers met een beperking vindt u hier.

Is het dragen van een mondkapje verplicht in Het Concertgebouw?
Vanaf dinsdag 29 september 2020 verzoeken wij u een mondkapje te dragen bij het binnenkomen en verlaten van Het Concertgebouw, of als u zich door het gebouw verplaatst.

Zijn er mondkapjes beschikbaar in Het Concertgebouw?
In Het Concertgebouw zijn er geen mondkapjes verkrijgbaar. Het is belangrijk dat u deze zelf meeneemt.

Hoe wordt Het Concertgebouw schoongemaakt?
Naast de reguliere schoonmaak van het hele gebouw zorgt Het Concertgebouw voorafgaand aan uw bezoek voor intensieve schoonmaak van contactoppervlakken, zoals deurknoppen, trapleuningen en liftknoppen. Na afloop van elk concert worden de armleuningen van alle stoelen gereinigd met desinfecterende schoonmaakmiddelen.

Welke ingangen van Het Concertgebouw zijn geopend voor aanvang van het concert?
Voor concerten van 1 september tot en met 31 december 2020 staat op alle e-tickets en toegangskaarten een zaaldeel vermeld: Zaal Rechts, Zaal Links, Balkon, Podium of Kleine Zaal. Bij elk zaaldeel hoort een ingang, borden bij de ingangen geven de bijbehorende zaaldelen aan, dus kies buiten al de juiste deur:

  • Ingang Zaal Rechts is aan de Jan Willembrouwerstraat tegenover Brasserie Keyzer
  • Ingang Zaal Links is bij de hoofdentree (de draaideur) aan het Concertgebouwplein
  • Ingang Balkon is rechts naast Café Viotta
  • Ingang Podium is rechts naast Café Viotta
  • Ingang Kleine Zaal is bij de hoofdentree (de draaideur) aan het Concertgebouwplein

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Kan ik mijn handen desinfecteren bij binnenkomst?
Bij alle ingangen is desinfectiegel beschikbaar om handhygiëne toe te passen.

Hoe laat beginnen de concerten?
Vanwege de beperkte capaciteit van de zalen (80 bezoekers in de Kleine Zaal, 250 bezoekers in de Grote Zaal) vinden concerten veelal tweemaal op een middag of avond plaats. Daarom zijn de aanvangstijden dit najaar anders dan u van ons gewend bent. De standaard aanvangstijd van 20.15 uur voor een avondconcert hebben we losgelaten. Concerten in de Kleine Zaal beginnen veelal om 18.30 en 20.45 uur. Concerten in de Grote Zaal veelal om 19.00 en 21.15 uur. Controleert u echter goed op uw ticket of in de agenda hoe laat uw concert begint, want de aanvangstijden kunnen nogal verschillen.

Vanaf welk moment zijn de deuren geopend?
De deuren van Het Concertgebouw en de Grote en Kleine Zaal gaan 40 minuten voordat het concert begint open. Er zijn geen tijdslots waar u rekening mee hoeft te houden. 

Hoe wordt mijn kaartje gecontroleerd?
Bij de kaartcontrole wordt uw e-ticket op veilige wijze gecontroleerd. Onze suppoosten scannen uw kaart (uitgeprinte tickets hebben de voorkeur) van achter plexiglas schermen.

Kan mij de toegang tot Het Concertgebouw geweigerd worden?
Bij het kopen van een concertkaart gaan bezoekers, in aanvulling op de algemene bezoekersvoorwaarden, akkoord met onze hygiënemaatregelen en de maatregelen bij gezondheidsklachten. Volgens de RIVM-richtlijnen worden bezoekers geacht thuis te blijven bij gezondheidsklachten als neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoest of verhoging. Onze medewerkers zullen bij de ingang van Het Concertgebouw een controlegesprek voeren met bezoekers om in te schatten of er gezondheidsrisico’s zijn. Als de gezondheid van een bezoeker naar inschatting van een medewerker van Het Concertgebouw op de dag van het concert een risico oplevert, zal toegang tot het gebouw geweigerd worden.

Wat als ik gezondheidsklachten heb op de dag van het concert?
Als u gezondheidsklachten hebt op de dag van het concert, verzoeken we u om zo snel mogelijk, maar uiterlijk 1 uur voor aanvang van het concert, contact met ons op te nemen via de Concertgebouwlijn (020 671 83 45, op werkdagen bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur) of via kassa@concertgebouw.nl. U kunt dan kosteloos de waarde van uw concertkaart omzetten naar een voucher voor later gebruik. 

Hoe zijn de looproutes geregeld in Het Concertgebouw?
Vanaf de verschillende ingangen zijn er in Het Concertgebouw eenrichtingsroutes van en naar de zaal, waardoor bezoekers elkaar niet hoeven te kruisen. Er zijn voldoende medewerkers aanwezig om alle bezoekers te begeleiden en te zorgen voor een goede doorstroom. Wij zorgen ervoor dat deuren in het gebouw zoveel mogelijk openstaan, zodat u als bezoeker geen deurklinken hoeft aan te raken. Op verschillende plaatsen in Het Concertgebouw wordt het publiek eraan herinnerd zich aan de veiligheidsvoorschriften te houden. We vragen onze bezoekers om altijd de aanwijzingen van onze medewerkers op te volgen.

Is de garderobe geopend?
Nee, de garderobe is niet geopend. Ook de onbewaakte garderoberekken zijn niet beschikbaar. U kunt uw jas mee de zaal in nemen. Tassen groter dan A4-formaat mogen niet mee het gebouw in.

Kan ik iets drinken in de foyers voorafgaande aan het concert?
De looproute in het gebouw leidt u automatisch langs een van de bars in de foyers. Aan deze bars kunt u een drankje (met uitzondering van koffie en thee) krijgen. Onze barmedewerkers werken hier achter plexiglas schermen. Vervolgens neemt u uw drankje mee naar de zaal. Het is niet mogelijk om in de foyers zelf een drankje te drinken. Meestal is een drankje inbegrepen in de kaartprijs. Mocht u een drankje af moeten rekenen, dan kan dat in Het Concertgebouw alleen met PIN. In de zomer worden de drankjes geserveerd in plastic glazen.

Zijn de wc’s in het gebouw te gebruiken?
Ja, de wc’s zijn open. Natuurlijk wordt van iedereen verwacht voldoende afstand te bewaren tot elkaar. Medewerkers van Het Concertgebouw zullen hier extra op letten. Handen kunnen gewassen worden met desinfecterende zeep en papieren wegwerphanddoekjes. Ook is er desinfecterend schoonmaakmiddel aanwezig om – indien gewenst – zelf de wc te kunnen reinigen.

Hoeveel mensen laten jullie toe in de zaal?
We kunnen volgens de ontheffing van 30 september, die geldig is tot en met 19 oktober, maximaal 250 bezoekers verwelkomen in de Grote Zaal. Voorheen was de maximum capaciteit bijna 2000 bezoekers. Het aantal van 250 is exclusief de musici en de medewerkers van Het Concertgebouw. In de Kleine Zaal kunnen we 80 bezoekers verwelkomen.

Hoe ziet de stoelopstelling in de zalen eruit?
U vindt in de Grote en de Kleine Zaal de vertrouwde rijen stoelen, waarbij we steeds om-en-om een rij stoelen hebben verwijderd. Bezoekers die met elkaar een huishouden vormen, kunnen bij elkaar zitten. Tussen twee bezoekers of huishoudens worden steeds 3 lege stoelen (minimaal 1,5 meter) vrijgehouden. Het is van belang dat bezoekers bij het betreden van de zaal de aanwijzingen van de medewerkers volgen. 

Hoe vind ik mijn plaats in de zaal?
De concerten zijn niet geplaceerd. Wel heeft u voor de Grote Zaal gekozen voor een zaaldeel: balkon, podium of zaal. Bezoekers worden door de medewerkers van Het Concertgebouw ter plekke naar hun stoel gewezen op volgorde van binnenkomst. Het is van belang dat bezoekers bij het betreden van de zaal de aanwijzingen van de medewerkers volgen. Er zijn voldoende medewerkers aanwezig om alle bezoekers te begeleiden naar hun plaats en te zorgen voor een goede doorstroom.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Kan ik in de zaal naast mijn familie/huisgenoot/partner zitten?
Bezoekers die met elkaar een huishouden vormen, kunnen bij elkaar zitten. Dit gaat op basis van vertrouwen. Het Concertgebouw kan niet controleren of bezoekers tot hetzelfde huishouden behoren. Tussen twee bezoekers of huishoudens worden steeds 3 lege stoelen vrijgehouden.

Heeft het concert een pauze?
De concerten in het najaar hebben geen pauze. Voorafgaand aan het concert kunt u bij binnenkomst een drankje krijgen. U mag uw drankje meenemen de zaal in voor tijdens het concert. Meestal is een drankje inbegrepen in de kaartprijs. Anders kunt u een drankje alleen met PIN afrekenen. 

Wat zijn de maatregelen wat betreft ventilatie in Het Concertgebouw?
Het Concertgebouw heeft een luchtverversingssysteem dat voortdurend frisse lucht van buiten naar binnen voert en de lucht uit de zalen afvoert naar buiten. Dit zorgt ervoor dat binnen Het Concertgebouw geen recirculatie van de lucht plaatsvindt. Er wordt dus geen 'gebruikte' lucht opnieuw de zaal of het gebouw ingeblazen. De luchtverversing vindt bovendien op maximale snelheid plaats. Met deze maatregelen - genomen in overleg met onze technisch adviseur - doen wij het maximale om te voorkomen dat het virus zich via de luchtbehandeling zou kunnen verspreiden.

Kan ik tijdens het concert de zaal verlaten?
Het is mogelijk om tijdens het concert de zaal te verlaten. Helaas is het niet mogelijk om hierna weer in de zaal terug te keren.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Mag ik opstaan tijdens het slotapplaus?
We vragen onze bezoekers om tijdens het slotapplaus niet op te staan. Wij verzoeken u te blijven zitten totdat u op aanwijzing van onze medewerkers de zaal kunt verlaten.

Kan ik na het concert nog even napraten in Het Concertgebouw?
Wij verzoeken u na het concert te blijven zitten totdat u op aanwijzing van onze medewerkers de zaal kunt verlaten. U verlaat de zaal en het gebouw via een duidelijk aangegeven eenrichtingsroute. U dient het gebouw direct te verlaten, helaas is het niet mogelijk om nog even in het gebouw na te praten.

Zijn Café Viotta en Restaurant LIER geopend?
Restaurant LIER opent zijn deuren weer op vrijdag 4 september. Café Viotta is gesloten.

Wat gebeurt er met mijn kaartje als het concert verplaatst of geannuleerd wordt?
U loopt geen risico als u kaarten koopt voor deze concerten: Het Concertgebouw biedt u een eenvoudige online manier om de waarde van gekochte kaarten voor een geannuleerd of verplaatst concert om te zetten naar een voucher of restitutie. Zo bent u er altijd van verzekerd dat u uw geld met een paar drukken op de knop terugkrijgt. Of u kiest eenvoudig kaarten uit voor een ander concert. 

Ik heb opmerkingen/ideeën naar aanleiding van mijn bezoek aan Het Concertgebouw
Het Concertgebouw heeft inmiddels 132 jaar ervaring met het organiseren van concerten. Maar met het organiseren van concerten tijdens de nasleep van een pandemie hebben we geen ervaring. Opmerkingen, verbeteringen en ideeën van onze bezoekers zijn daarom van harte welkom. Deze kunt u mailen naar kassa@concertgebouw.nl.

Video: een anderhalvemeterconcert in Het Concertgebouw (3 min)

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.