De Koffer van: Hermine Deurloo
wo 28 mrt 2018
Gefascineerd door de klank van de chromatische mondharmonica verruilde Hermine Deurloo haar altsaxofoon voor dit kleine instrumentje. 'Een echte lespraktijk is er niet, ik heb de mondharmonica zelf moeten ontdekken.'
- Toots Thielemans
Mijn eerste opname stuurde ik ooit aan Toots. Sindsdien heeft hij mij verschillende briefjes met tips geschreven. Hij is mijn grote voorbeeld, door hem ben ik mondharmonica gaan spelen. Toots is de eerste geweest die de mondharmonica naar de jazz heeft getild. Hij ontwikkelde een eigen geluid, en dat is ook mijn ambitie. - Hohner
Ik heb thuis 64 mondharmonica’s, drie neem ik er standaard mee. Eén favoriete en twee reserve. Ze zijn van het merk Hohner, het Tootsmodel met een houten binnenkant. Die klinken het mooiste, vind ik. - Bijgeloof
Ik mag van mezelf niet bijgelovig zijn, mascottes heb ik niet. Of toch… dit kinderharmonicaatje, de sleutelhanger en de festivalpassen. Ze herinneren me eraan hoe leuk mijn beroep als jazzmuzikant is. - Microfoon
De mondharmonica moet je altijd versterken. Het instrument heeft geen klankkast, het geluid komt niet ver. Mijn geluidsman Chris Weeda, die ook jarenlang voor Toots heeft gewerkt, heeft samen met een microfoonbouwer uit Amerika deze microfoon bedacht. Er zit een geluidsknop op om het volume te regelen. En hij is klein van formaat zodat je ‘m makkelijk in de hand kunt houden.
Tekst: Liesbeth Houtman
Foto: Fons Klappe
Dit artikel verscheen eerder in Het Concertgebouw Magazine