De Koffer van: Jawa Manla
zo 6 aug 2017
Jawa Manla speelt op 26 oktober in de Kleine Zaal tijdens TRACKS met Julian Schneemann en Caravan. ‘Vijf jaar geleden ben ik uit Syrië weggegaan. Eerst naar Egypte, daarna naar Turkije. Sinds twee jaar woon ik nu met mijn familie in Nederland. Mijn ud is steeds met mij meegereisd, hij hoort bij mij en bij mijn leven. Het instrument is in 2010 gebouwd door een vriend van mijn vader.’
- Zussen
'Hier zie je mij samen met mijn jongere zusje Shaze tijdens het Nieuwsjaarsconcert 2016 van het Nederlands Blazers Ensemble. Ik zing en Shaze speelt kanun – ze wilde ooit per se een groter instrument bespelen dan ik… Ik was pas drie maanden in Nederland en zat nog in het AZC in Alkmaar toen het NBE mij vroeg voor een project. Daarna heb ik vaker met het ensemble gespeeld.' - Zes snaren
'Mijn ud heeft de Arabische stemming met zes snaren: vijf dubbele en één enkele. Eens in de zes maanden moeten die snaren worden vervangen. Ik had dat nooit gedaan, er was altijd wel een docent in de buurt die me hielp. Maar toen ik in Nederland kwam, móést ik het wel zelf kunnen. Dat heb ik toen geleerd met hulp van internet. Ik heb altijd reservesnaren bij me, je weet maar nooit.' - Plectrum
'Ik speel altijd met een plectrum. Het rode gebruik ik als de muziek luider moet klinken. Het witte is van zachter materiaal, handig als je snel moet spelen.' - al-Sham
'De pop heeft geen naam. Noem hem maar al-Sham. Dat is de oude Arabische naam voor Damascus, de stad waar ik ben opgegroeid. Ik heb de pop ooit van een tante gekregen. Met concerten gaat hij altijd mee. Hij betekent veel voor me, door hem voel ik me verbonden met mijn jeugd in Syrië.' - Caravan
'Deze muziek gaan wij in november spelen. Julian Schneemann heeft zijn compositie Caravan geschreven voor ud en westerse instrumenten: viool, drums en piano. De noten liggen vast, maar er is ook ruimte voor improvisatie. We leren veel van elkaar: zij over Arabische muziek, ik over westerse muziek.'
Tekst: Liesbeth Houtman
Foto: Fons Klappe
Dit artikel verscheen eerder in Het Concertgebouw Magazine, editie september/oktober/november 2017