Interview: Reinild Mees

6 maart 2018

Pianiste Reinild Mees is óók met veel hartstocht artistiek leider. Haar festival Alba Rosa Viva! vult op 2 december de Kleine Zaal.

‘Ooit zag ik Simone Young werkelijk fantastisch de Bayerische Staatsoper dirigeren. Het was fenomenaal, maar na afloop zeiden sommige mannelijke orkestleden: "Ik kan er niet naar kijken, een vrouw op de bok, dus kijk ik maar niet." Dan ben je als musicus met héél andere zaken bezig dan met wat voorop hoort te staan: de muziek.’

‘Ook vrouwen discrimineren, trouwens. Soms werd ik als pianist-liedbegeleider afgewezen, omdat diva’s geen vrouw naast zich wilden. Zelfs al trok ik een saai zwart broekpak aan. Ik vind het een vreemde gedachtegang. Muziek is zowel een professionele roeping als een uiting van de ziel – die beide elementen hebben niets met sekse te maken. Soms doe ik in de auto, als ik naar de radio luister, een spelletje met mezelf. Die pianist die ik daar hoor, is dat een man of een vrouw? Slechts heel zelden heb ik het goed.’

‘De vrouwen die wél doorbreken als componist of dirigent hebben zonder uitzondering veel wilskracht en doorzettingsvermogen. Zeker in de negentiende eeuw kwamen ze uit die zeldzame gezinnen waar ze als meisje werden gestimuleerd. Clara Schumann bijvoorbeeld. En Alba Rosa Viëtor.’

‘We willen een lans breken

voor álle muziek: m/v’

 

‘Alba Rosa mocht als eerste meisje naar het prestigieuze Verdi Conservatorium. Later speelden Amerikaanse orkesten haar werk geregeld. Als enige vrouw werd ze gevraagd voor de Society of American Composers – door collega’s werd ze zeer gewaardeerd, net als Henriëtte Bosmans en Cécile Chaminade. Tijdens het festival spelen we hun werken in de context waarin ze ontstonden. Rosy Wertheim, maar ook haar leraar Karl Weigl.’

‘Alba Rosa Viëtor trok zich weinig

aan van haar vrouw-zijn’

 

‘Alba Rosa Viëtor trok zich weinig aan van haar vrouw-zijn. Anders dan Alma Mahler, die niet mocht componeren van haar man. Maar: Alma ging erin mee. Bewust. Ze had ook haar eigen talent kunnen koesteren, al had ze dan andere offers moeten brengen.’

‘De musici van Alba Rosa Viva! zijn zonder uitzondering mensen die een lans willen breken voor álle muziek: m/v. Die sfeer is essentieel voor mij. De compositiewedstrijd is misschien wel het belangrijkste festivalonderdeel. Met onder de inzenders behoorlijk veel vrouwen. De jonge generatie is zeer hoopgevend.’

Hoogtepunten

  • Moesorgski's Schilderijen van een tentoonstelling & Hadelich speelt Tsjaikovski

  • Bach – origineel en anders

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.