NTR ZaterdagMatinee

De NTR ZaterdagMatinee: gloednieuw werk van toonaangevende hedendaagse componisten, de stand van zaken in de internationale barokmuziek, unieke operaproducties, én vijf eeuwen vocaal-symfonische muziek. Met een hoofdrol voor het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, twee topensembles waar Nederland trots op mag zijn.

Passe-partout: 31 keer naar de ZaterdagMatinee
Mis geen enkele ZaterdagMatinee. Opera's, barokmuziek, bekend en onbekend repertoire, bijzondere dwarsverbanden... U bestelt de passe-partout voor € 625 door alle losse series van de Matinee in uw winkelmandje te plaatsen. De korting wordt dan automatisch berekend. Bekijk hier alle concerten van het passe-partout. 

Wilt u uw passe-partout van vorig seizoen verlengen? Ga dan naar deze pagina (inloggen vereist).

Voordelen van een serie:

  • Tot bijna 55% korting (passe-partout)
  • Ook in een volle zaal bent u verzekerd van een goede plaats
  • Ontdek verrassende relaties: de Matinee-concerten maken samen een ‘verhaal’

Vanaf zaterdag 16 september 2017, Grote Zaal

In de Opera-serie klinkt opera op zijn mooist, met een absolute hoofdrol voor de muziek. Dit seizoen hoort u onder andere Verdi's Simon Boccanegra, Beethovens Leonore, en Richard Strauss' Elektra.

Verdi, Beethoven en Rimski-Korsakov
In de NTR ZaterdagMatinee klinkt opera op zijn mooist. Niet de regie, maar de muziek staat centraal. Met Simon Boccanegra gaat de serie van start. Giuseppe Verdi profileert zijn hoofdpersonen ongewoon krachtig – juist ook met zijn orkestratie. Vaste gastdirigent James Gaffigan brengt de sterke tweede editie van het werk. René Jacobs dirigeert juist de oorspronkelijke versie van Beethovens enige opera Fidelio: Leonore. Dat werk heeft een ongekend politieke lading, net als De gouden haan van Nikolaj Rimski-Korsakov. Sterdirigent Vasily Petrenko zal bewijzen dat Rimski’s laatste opera ook een van zijn beste is.

De twintigste eeuw met Jaap van Zweden en Markus Stenz
Voormalig chef-dirigent Jaap van Zweden staat garant voor een middag plezierig huiveren. Een double-bill: de eenakter Hertog Blauwbaards burcht van Béla Bartók, vier jaar na De gouden haan geschreven, plus een nieuwe opera – naar Edgar Allan Poe – van Willem Jeths. Ook het slot van Richard Strauss’ Elektra (1909) is adembenemend. Chef-dirigent Markus Stenz leidt het monstergrote orkest en een cast met bijzondere grote namen uit de Matinee-geschiedenis.

Vanaf zaterdag 7 oktober 2017, Grote Zaal

In de serie RFO & Friends I hoort u een rijke doorsnede uit het symfonisch repertoire. Met symfonieën van Mahler, Bruckner en Beethoven. Maar ook recent werk van Bart Visman, Henri Dutilleux en Jan Welmers.

Grote werken in een bijzonder kader
Het orkest Les Siècles en zijn dirigent François-Xavier Roth poetsen Beethovens Vijfde symfonie zo op, dat zij weer als nieuw zal klinken – zeker ook door Beethoven te plaatsen tegenover twee ten onrechte ondergesneeuwde tijdgenoten: Méhul en Kleinheinz. De jonge sterdirigent Stanislav Kochanovsky dirigeert nóg zo’n meesterwerk: de kort na Beethovens dood gecomponeerde Symphonie fantastique van Hector Berlioz. Overrompelend, kleurrijk – en onmiskenbaar schatplichtig aan de Franse ‘sound’ – is bovendien de liedcyclus Sables, Oxygène van Bart Visman. Naast Bruckners Achtste symfonie (‘ein Mysterium’) klinkt een nieuw orgelwerk van Jan Welmers.

Valery Gergiev en Thomas Hengelbrock
Twee voormalige chefs van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Valery Gergiev en James Conlon, dirigeren Mahler, het op Van Gogh teruggrijpende Timbres, espace, mouvement van Dutilleux, Zemlinsky’s symfonische gedicht Die Seejungfrau en Brahms’ Tweede pianoconcert (met Nelson Freire). En Thomas Hengelbrock maakt zich sterk voor Beethovens Zevende symfonie en een nieuw werk van Wolfgang Rihm.

Vanaf zaterdag 4 november 2017, Grote Zaal

De serie RFO & Friends II biedt u vijf geweldige concerten met het Radio Filharmonisch Orkest. U hoort de broers Jussen in een nieuw concert van Joey Roukens, maar ook bijvoorbeeld de Orgelsymfonie van Saint-Saëns. En filmmuziek van Pietro Mascagni, mét film!

Filmmuziek en grote solisten
Wist u dat Pietro Mascagni, de componist van de opera Cavalleria rusticana, net zulke meeslepende muziek had geschreven voor het filmtheater? Bij zijn Rapsodica satanica wordt ook de film vertoond. Maar eerst laat Rosanne Philippens horen dat zijn landgenoot Busoni een prachtig, bijna neo-klassiek Vioolconcert componeerde. Jean-Efflam Bavouzet speelt Bartóks krachtige Eerste pianoconcert, en Severin van Eckardstein Beethovens Vierde pianoconcert. Joey Roukens schreef een nieuw Concert voor twee piano’s voor Arthur en Lucas Jussen.

Muziek 3.0 | Vrijheid!
Hoe ‘muziek uit muziek geboren’ kan worden, hoe muziek het begin voor iets waarachtig nieuws kan vormen, bewijzen de Franse componisten Guillaume Connesson en Thierry Escaich, Camille Saint-Saëns (Orgelsymfonie!), Silvestre Revueltas (Sensemayá) en Sergej Prokofjev (Tweede symfonie). En in zijn Derde symfonie laat Witold Lutoslawski de communistische machthebbers horen wat échte vrijheid is.

Vanaf zaterdag 14 oktober 2017, Grote Zaal

Het Groot Omroepkoor staat centraal in een serie met koorklassiekers: Verdi's Requiem, de Koorfantasie van Beethoven, de Vespers van Rachmaninoff en Brahms' Ein deutsches Requiem. Bovendien hoort u nieuw werk van Bram Kortekaas en Fred Momotenko.

Bernard Haitink en Edo de Waart
Het Groot Omroepkoor heeft goede vrienden. In de serie Groot Omroepkoor & Friends dirigeert Bernard Haitink Ein deutsches Requiem van Brahms. Edo de Waart leidt het koor in het Requiem van Verdi. Grootse, tijdloze herinneringen aan grote vrienden, en pas in tweede instantie religieuze werken.

Teksten van Arnon Grunberg en Boris Pasternak
Ook de ontroerende Vespers van Sergej Rachmaninoff maken geen deel uit van de liturgie. Instrumenten zijn in de Russisch-orthodoxe kerk uit den boze, maar de Rus geeft het koor haast symfonische allure. Weinig composities hebben zo’n rijke koorklank. De NTR ZaterdagMatinee gaf de Nederlands-Russische componist Fred Momotenko de opdracht een 'companion piece' te schrijven. Hij liet zich door Boris ‘Dokter Zjivago’ Pasternak inspireren. Karel Mark Chichon opent de serie met Beethovens Koorfantasie en een nieuw werk van Bram Kortekaas. Diens tekstschrijver: Arnon Grunberg.

Vanaf zaterdag 11 november 2017, Grote Zaal

In de serie Oude muziek hoort u hoe nieuw 'oude muziek' kan klinken. Met bekende en minder bekende werken van onder anderen Telemann, Vivaldi en Caldara. Uitgevoerd door topensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Concerto Köln en La Cetra.

Oude muziek klinkt als nieuw
Een onbekend gebleven Gaetano Veneziano die Alessandro Scarlatti naar de kroon wil steken. Nicolò Jommelli die naar Palestrina terugkijkt. Johann Georg Pisendel die Vivaldi in Dresden introduceert. Georg Philipp Telemann die de natuur schildert op een manier die Haydn in zijn Schöpfung pas zou evenaren. De serie Oude muziek maakt hoorbaar hoe nieuw ‘oude muziek’ kan klinken.

Grote namen, miskende meesterwerken
Vijf concerten, met wereldnamen als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Concerto Köln en La Cetra, dirigenten als Andrea Marcon en Antonio Florio, en solisten als Julia Lezhneva. Telemanns Der Tag des Gerichts, de Passio secondo Giovanni (Johannespassie) van Veneziano, het muziektheaterstuk La concordia de’ Pianeti van Antonio Caldara: zelden gehoorde meesterwerken zijn het. Maar wát een internationale pracht!

Vanaf zaterdag 30 september 2017, Grote Zaal

Het thema ‘Muziek 3.0’ van dit NTR ZaterdagMatinee-seizoen komt optimaal tot zijn recht in de serie Hedendaags. Of: hoe bestaande muziek nieuwe muziek genereert... Met als uitsmijter de geheel herschreven opera Sunken Garden van Michel van der Aa.

Muziek 3.0: muziek genereert nieuwe muziek
Hoe componisten op basis van andermans muziek iets nieuws maken: het thema ‘Muziek 3.0’ van dit Matinee-seizoen komt optimaal tot zijn recht in de serie Hedendaags. Ligeti (Lontano) heeft iets van Bruckner, terwijl de Oostenrijker Thomas Larcher (Tweede symfonie ‘Kenotaph’) teruggrijpt op de romantiek van en na Schubert. De Britten Oliver Knussen, Harrison Birtwistle, Ryan Wigglesworth en Thomas Adès zoeken de schoonheid in Igor Stravinsky, John Dowland, Matthew Locke en François Couperin.

Drie-dimensionaal
Bijzonder spannend wordt het concert ‘Luys i luso’ van jazz-pianist Tigran Hamasyan, die vijftien eeuwen Armeense kerkmuziek herinterpreteert. U hoort solisten als Viktoria Mullova (viool) en Matthew Barley (cello), Barnabás Kelemen (viool), Steven Isserlis (cello) en Martin Fröst (klarinet). Plus de geheel herschreven opera Sunken Garden van Michel van der Aa. ‘You met the Sunken Garden, you die in vain...’ 3D-brillen aanwezig...

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.