Interview — 6 april 2021 · 3 minuten leestijd

Backstage: Arnold van Duijn, chef OD - ‘Geen dag is hetzelfde’

· tekst Liesbeth Houtman , foto Jan-Kees Steenman

Spin in het web, vraagbaak, eerste aanspreekpunt: chef operationele dienst Arnold van Duijn is het allemaal. Al zo’n dertig jaar loopt hij rond in Het Concertgebouw. ‘Er is door corona op de werkvloer een heel andere dynamiek ontstaan.’

Deel dit artikel

We zitten nog maar net in het ‘werkhok’ van Arnold van Duijn, of er wordt op de deur geklopt. Iemand van de NTR ZaterdagMatinee: het orgel is ontstemd, of Arnold daar wat aan kan doen?

‘Zo gaat het de hele dag door’, zegt hij als hij even later weer achter zijn bureau zit. Van Duijn is chef van de operationele dienst. Ofwel: ‘Vraagbaak voor iedereen, blijkbaar… :)’, zoals op zijn intranetpagina valt te lezen. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de vloer. ‘Dat is heel breed: van beveiliging en techniek tot schoonmaak, werkvoorbereiding en planning. Voor al deze zaken ben ik het eerste aanspreekpunt, de spin in het web zeg maar.’

Een werkdag begint op het moment dat Van Duijn ’s ochtends vroeg in Haarlem uit zijn bed stapt. ‘Ik check altijd eerst de mail op mijn telefoon om te zien of er de avond daarvoor nog dingen zijn gebeurd. Dan kom ik niet voor verrassingen te staan. Een kapotte lamp bijvoorbeeld, dat kunnen we dan meteen diezelfde ochtend oppakken.’

‘Elke dag gebeurt er op de vloer wel weer iets waarvoor ik nodig ben’

Op zijn e-bike rijdt hij de twintig kilometer naar Het Concertgebouw. Door weer en wind, vijf dagen per week, en ook nu, want thuiswerken kan in zijn functie niet. ‘Elke dag gebeurt er op de vloer wel weer iets waarvoor ik nodig ben. Ik zit midden in het speelveld, zeg ik altijd maar.’

Bij binnenkomst maakt Van Duijn altijd eerst een praatje met de portier. ‘Dan hoor ik meteen wat er speelt. Vervolgens ga ik hier in de kelder in mijn kantoortje achter de computer zitten om te lezen wat er die dag op de rol staat. De daglijst is onze bijbel. Daarin staat precies wat de wensen zijn van bijvoorbeeld een concertorganisator. Wil het Concertgebouworkest vijftig stoelen en twintig lessenaars op het podium, dan zorg ik ervoor dat die er staan.’

‘De indeling van de dag verandert zo ongeveer per minuut’

De laatste maanden lijkt het wel drukker dan ooit, zegt Van Duijn. ‘Er is door corona op de werkvloer een heel andere dynamiek ontstaan. De indeling van de dag verandert zo ongeveer per minuut. Voorheen gingen we mee in een min of meer vaste flow van repetities en concerten, nu moeten we vaak lastminute op van alles en nog wat inspringen. Een Empty Concertgebouw Session die uitloopt, of er zijn extra mensen nodig voor een concertstream. En alles met strikte protocollen van handen wassen, mondkapjes op en anderhalve meter afstand houden.’

‘Geen dag is hetzelfde.’ Dat is wat zijn baan zo boeiend maakt, vertelt Van Duijn. Zijn carrière begon hij als assistent-supermarktmanager bij Albert Heijn in Spaarndam. ‘Daar heb ik mijn vrouw leren kennen.’ Na een paar jaar ging hij de beveiliging in. ‘Mijn eerste werkdag was op het terrein van de Bijlmerramp. Dat zal ik nooit vergeten. De ene week stond ik pakken melk te vullen, de andere week stond ik tussen de lichaamsdelen.’

‘De ene week stond ik pakken melk te vullen, de andere week stond ik tussen de lichaamsdelen’

Bij Het Concertgebouw begon Van Duijn in diezelfde tijd als invalportier. Dat beviel zo goed dat hij in 1993 in dienst kwam. Twaalfenhalf jaar was hij portier. Daarna werkte hij zo’n acht jaar als eerste floormanager voordat hij op zijn huidige plek belandde. ‘De hele dag op kantoor zitten is niks voor mij. De afwisseling met het werken op de vloer ligt mij wel.’

‘De hele dag op kantoor zitten is niks voor mij’

‘Naar concerten ga ik bijna nooit. Dan zit ik niet lekker, ik raak veel te snel afgeleid door een knipperend lampje of een krakende stoel.’ Klassieke muziek kreeg hij niet van huis uit mee. ‘Ik ben het wel meer gaan waarderen. Soms hoor ik een mooi stuk, dan ga ik even in de zaal zitten luisteren. Mijn moeder is helemaal fan van Jan Smit. Dus toen die in Het Concertgebouw kwam optreden, heb ik voor de hele familie kaartjes geregeld.’

Als het aan hem ligt, maakt hij de tijd tot zijn pensioen wel vol. ‘Het is hartstikke leuk werken hier. Of heb ik dat al gezegd?’ Zo meteen gaat de altijd goedgehumeurde Van Duijn eerst maar eens regelen dat het orgel wordt gestemd. De livestream van de NTR ZaterdagMatinee is morgen al. ‘Dingen oplossen is mijn werk. Klaar. Als de klant tevreden is, ben ik het ook.’

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.