Interview — 24 september 2020 · 3 minuten leestijd

Backstage: Simon Reinink - ‘Deze periode gaat de kronieken in van Het Concertgebouw’

· tekst Liesbeth Houtman , foto Eduardus Lee

‘Van alle crises die we sinds de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt is dit verreweg de meest ingrijpende’, zegt Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw. Hoe staat het er op dit moment voor?

Deel dit artikel

Half september. Het anderhalvemeterseizoen is begonnen. ‘Bezoekers vinden het heerlijk dat ze weer in de zaal kunnen zitten’, zegt Reinink. De reacties na de heropening zijn hartverwarmend. ‘Velen zijn diep dankbaar. Het is heel mooi om te zien hoeveel Het Concertgebouw voor hen betekent.’

Achter de schermen is keihard gewerkt om de aangepaste concerten mogelijk te maken. En dat niet alleen: ook zijn ingrijpende bezuinigingen doorgevoerd om de continuïteit van Het Concertgebouw veilig te stellen. Reinink weet het zeker: ‘Deze periode gaat de kronieken in van Het Concertgebouw. Van alle crises die we sinds de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt is dit verreweg de meest ingrijpende. De impact van de coronapandemie is gigantisch: financieel, artistiek, logistiek en niet in de laatste plaats humaan. Al die mensen die hun werk en inkomsten verliezen. Verschrikkelijk.’

‘De impact van de coronapandemie is gigantisch’

‘Alleen al voor dit kalenderjaar is een tekort beraamd van tussen de 2,5 en 3 miljoen euro. Ondanks alle overheidssteun. Zet het anderhalvemeterscenario zich ook volgend jaar door, dan ben je zo weer 5 miljoen verlies verder. Stevig ingrijpen was dan ook noodzakelijk. Een deel van de besparingen betrof arbeidsplaatsen op alle niveaus binnen Het Concertgebouw.’

‘Wat je in deze crisistijd ziet, is dat we in korte tijd veel voor elkaar hebben gekregen. Dat geldt voor de reorganisatie, waarbij we heel constructief hebben samengewerkt met onze ondernemingsraad. Maar ook voor onze logistiek. Een voorbeeld: eind juni bleek ineens dat we per juli niet honderd maar 350 mensen in de Grote Zaal mochten ontvangen. We hadden drie dagen om op te schalen. Dat is gelukt. Ook op andere vlakken is er veel tot stand gekomen. De Empty Concertgebouw Sessions bijvoorbeeld, en het Online Mahler Festival. En er is in no time een mediabeleid opgezet rond de anderhalvemeterconcerten. Die can do-mentaliteit vind ik geweldig.’

‘Wat je in deze crisistijd ziet, is dat we in korte tijd veel voor elkaar hebben gekregen’

Op het moment van dit interview heeft het virus ons stevig in zijn greep. Het aantal besmettingen neemt schrikbarend toe. Nu is nog niet te voorspellen wat precies de consequenties zullen zijn. Zolang het kan blijft Het Concertgebouw concerten organiseren. ‘Het is onze plicht’, zegt Reinink stellig. ‘We moeten ons tot het uiterste toe inspannen om musici een podium te bieden. Zij verliezen anders hun inkomsten en raken uit vorm. Maar ook ons publiek moeten we blijven bedienen.’

‘We moeten ons tot het uiterste toe inspannen om musici een podium te bieden’

Alleen een vaccin of medicijn kan ervoor zorgen dat Het Concertgebouw zonder beperkingen open kan, verwacht Reinink. ‘Maar ook als we weer volle zalen kunnen ontvangen is het heel spannend wat de na-ijleffecten van de crisis zullen zijn. Dat we in een diepe recessie zullen terechtkomen is bekend. De vraag is hoe lang die gaat duren, en wat precies de impact is op onze sector. Intussen is het van groot belang dat wij doorgaan met het aanbieden van programma’s voor jonge, diverse doelgroepen. Naast de reguliere klassieke programmering uiteraard. Zodat we ook op die manier voorbereid zijn op de toekomst.’

‘Deze crisis is een heel lange marathon waarvan niemand weet wanneer de finish is’

Lange werkdagen, videobellen tot in de kleine uurtjes, ingrijpende besluiten moeten nemen. De afgelopen maanden waren behoorlijk veeleisend. Desondanks zit Reinink er ontspannen bij. ‘Het is me tot nu toe gelukt om deze periode redelijk stoïcijns te ondergaan. Het heeft geen zin om je druk te maken over zaken waar je geen invloed op hebt. Ik richt daarom mijn energie op al die zaken waar ik wél iets mee kan. Deze crisis is een heel lange marathon waarvan niemand weet wanneer de finish is. Het is belangrijk om fit te blijven, de accu moet regelmatig worden opgeladen. Nog nooit fietste ik zo vaak als de laatste maanden.’ Wat is de stand van die accu nu? ‘Nou, die is goed gevuld’, besluit Reinink lachend.

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.