Interview — 24 februari 2020 · 2 minuten leestijd

Interview: Samuel Adams

· tekst Jet Ellerbroek , foto Eduardus Lee

In seizoen 2020-2021 is Samuel Adams composer in residence van Het Concertgebouw. Dat betekent: een nieuw werk voor orkest, een concert in de Koorzaal en een avond in de Kleine Zaal in de reeks Scherpdenkers, geheel in het teken van de Verenigde Staten, waar hij vandaan komt.

Deel dit artikel

‘Dit najaar ben ik drie maanden in Amsterdam. Ik ga dan vooral veel luisteren. Me onderdompelen in de Nederlandse muziekscene. En fietsen.’ (vanwege de coronapandemie is het verblijf van Samuel Adams in Nederland verplaatst naar voorjaar 2021, red.) Samuel Adams is geboren en getogen in San Francisco, en daar woont hij, na wat omzwervingen, nu weer. Hij groeide op in een kunstenaarsgezin. Zijn vader is ook componist: John Adams, zijn moeder is fotograaf. Zelf studeerde hij eerst contrabas en speelde in allerlei jazzensembles. Tot componeren kwam hij pas later. ‘Dat was een logische stap, ook vanwege de gestructureerde manier waarop ik denk. Natuurlijk vergelijken mensen mij met mijn vader. Dat valt soms goed uit, en soms niet, haha. Maar ik kom uit een heel andere generatie. Voor John was het: ben je een serialist of een minimalist? Een felle strijd. Ik hoef geen “kant” te kiezen, voor mij geldt: wat gebruik ik níét in mijn muziek?’

‘Ik voel me bevoorrecht dat ik deze stukken mag maken’

‘Ik ga een nieuw werk schrijven voor het Radio Filhamonisch Orkest en Karina Canellakis. De nieuwe chef, en een fellow American. Naar die samenwerking kijk ik erg uit. Als ik componeer, gaat dat niet lineair. Ik ben met verschillende gedachten tegelijk bezig. Het lijkt meer op beeldhouwen wat ik doe: een massa informatie structuur en definitie geven.’

‘Ik werk graag met elektronica. Dat hoor je bijvoorbeeld in mijn Tweede strijkkwartet, dat wordt uitgevoerd door het Alma Quartet. Violist Marc Daniel van Biemen was een studiegenoot van me. Alle vier de strijkers hebben een snaredrum naast zich, die op sommige momenten meeresoneert.’

Adams is ervan overtuigd dat muziek ook altijd een politieke link heeft, zeker in een verkiezingsjaar. ‘Juist ook als je met nadruk een stuk schrijft dat níét politiek is, is het dat toch. Je maakt keuzes. Ik ben niet het type om op een zeepkist te gaan staan en dingen te roepen. Bij mij gaat het om de samenwerkingen die ik zoek, om de verhalen te vertellen die verteld moeten worden. Daarbij probeer ik me bescheiden op te stellen: ik realiseer me maar al te goed dat ik me in een luxe positie bevind. Ik voel me bevoorrecht dat ik deze stukken mag maken.’


  • Zondag 10 januari 2021


    • Nederlands Philharmonisch Orkest speelt Tsjaikovski’s Symfonie nr. 6

      Zondag 10 januari 2021 14:15Grote Zaal

      Nederlands Philharmonisch Orkest, Carlo Rizzi (dirigent), Emmanuel Tjeknavorian (viool)
      Nederlands Philharmonisch Orkest, Carlo Rizzi (dirigent), Emmanuel Tjeknavorian (viool)
      Tsjaikovski, Szymanowski, Busoni / J. Adams
      Busoni / J. Adams Berceuse élégiaque
      Szymanowski Vioolconcert nr. 1, op. 35, M 37
      Tsjaikovski Symfonie nr. 6 in b, op. 74 'Pathétique'

  • Maandag 11 januari 2021


    • Nederlands Philharmonisch Orkest speelt Tsjaikovski’s Symfonie nr. 6

      Maandag 11 januari 2021 20:15Grote Zaal

      Nederlands Philharmonisch Orkest, Carlo Rizzi (dirigent), Emmanuel Tjeknavorian (viool)
      Nederlands Philharmonisch Orkest, Carlo Rizzi (dirigent), Emmanuel Tjeknavorian (viool)
      Tsjaikovski, Szymanowski, Busoni / J. Adams
      Busoni / J. Adams Berceuse élégiaque
      Szymanowski Vioolconcert nr. 1, op. 35, M 37
      Tsjaikovski Symfonie nr. 6 in b, op. 74 'Pathétique'

  • Maandag 15 maart 2021


    • The Percussion Collective van Robert van Sice met John Adams en première Seaborne

      Maandag 15 maart 2021 20:15Kleine Zaal

      The Percussion Collective
      The Percussion Collective
      J. Adams, Viñao, Neustadter / Van Sice
      Neustadter / Van Sice Seaborne
      Viñao Stress and Flow
      J. Adams Hallelujah Junction

  • Maandag 22 maart 2021


    • Matthäus-Passion door het Orchestra of the Age of Enlightenment

      Maandag 22 maart 2021 19:30Grote Zaal

      Orchestra of the Age of Enlightenment, Mary Bevan (sopraan), Paula Murrihy (mezzosopraan)
      Orchestra of the Age of Enlightenment, Mary Bevan (sopraan), Paula Murrihy (mezzosopraan), Mark Padmore (tenor), Samuel Hasselhorn (bariton), Rowan Pierce (sopraan), Bethany Horak-Hallett (mezzosopraan), Hugo Hymas (tenor), Matthew Brook (bas)
      J.S. Bach
      J.S. Bach Matthäus-Passion, BWV 244

  • Dinsdag 20 april 2021


    • Het Middagconcert: Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans

      Dinsdag 20 april 2021 14:15Kleine Zaal

      Leo van Doeselaar (piano), Wyneke Jordans (piano)
      Leo van Doeselaar (piano), Wyneke Jordans (piano)
      Gershwin, J. Adams, Ravel
      Dvořák Allegretto non troppo, quasi andantino in d (uit 'Legenden', op. 59)
      Dvořák Andante in bes (uit 'Legenden', op. 59)
      Dvořák Allegro giusto in g (uit 'Legenden', op. 59)
      Ravel Ma mère l'oye, cinq pièces enfantines
      J. Adams Short Ride in a Fast Machine (arr. G. Vleggaar)
      Gershwin Rhapsody in Blue
Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.