Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Njioma Chinyere Grevious c Craig Gorkiewicz jpg

Njioma Chinyere Grevious: ‘Coleridge-Taylor spreekt mijn taal’

do 5 jun 2025 - 2 minuten leestijd - Tekst: Paul Janssen - Foto: Craig Gorkiewicz

In de Verenigde Staten is ze inmiddels uitgegroeid tot het boegbeeld van de Afro-Amerikaanse klassieke musici, in Europa is ze nog geen household name. Daarom kijkt Njioma Chinyere Grevious reikhalzend uit naar haar debuut in Het Concertgebouw. ‘Het voelt als een droom, zegt de violist die soleert in het Vioolconcert in G van Samuel Coleridge-Taylor.

‘Het is een enorme eer dat ik als solist mag debuteren in Het Concertgebouw. Met veel dank aan het Brussels Philharmonic. Het orkest heeft mij gevraagd om de solopartij te spelen van het Vioolconcert in G van Samuel Coleridge-Taylor.’

Hoewel het echt haar solistendebuut is, zat ze al eerder op het podium van de Grote Zaal. ‘In juni 2013, toen ik dertien jaar oud was, speelde ik er met het Boston Philharmonic Youth Orchestra tijdens een concert met Mahlers Tweede symfonie. Het was een ongelooflijke ervaring en alleen daarom al kijk ik ernaar uit om binnenkort weer in Amsterdam te zijn.’

Volksmuziek

Njioma Chinyere Grevious – die op vierjarige leeftijd viel voor de klank van de viool en zich mede dankzij het enthousiasme van haar moeder als vanzelfsprekend ontwikkelde – vindt het geweldig dat ze juist met het Vioolconcert van Coleridge-Taylor debuteert. ‘Naar mijn mening kan Coleridge-Taylors Vioolconcert in G, gecomponeerd in 1912, zich meten met vele vioolconcerten uit die periode. Het is minder bekend, maar het bevat een meeslepende en krachtige mix van rijke harmonieën, drama, kracht en schoonheid.’

Coleridge-Taylors Vioolconcert weerspiegelt daarmee een unieke democratische reis vol vreugde, pijn, beproevingen en triomfen

‘Net als sommige van zijn tijdgenoten, onder wie Dvořák, verwerkte Coleridge-Taylor thema’s uit de volksmuziek. Voor mij kan het uitvoeren van zijn concert, vooral in 2025, niet betekenisvoller zijn. Hij verweeft motieven uit Amerikaanse en met name Afro-Amerikaanse muzikale tradities en weerspiegelt daarmee een unieke democratische reis vol vreugde, pijn, beproevingen en triomfen in het streven naar vrijheid voor iedereen.’

Njioma Chinyere Grevious c Jiyang Chen

Njioma Chinyere Grevious © Jiyang Chen

Al die grote vioolconcerten van Beethoven, Brahms en noem maar op zijn schitterend, maar Coleridge-Taylor spreekt mijn taal

Verbanden

Dat Coleridge-Taylor een van de herontdekte componisten van kleur is, geeft voor Grevious een extra lading. ‘Ik ben blij dat er een groeiende belangstelling is voor de werken van componisten van kleur. Als Afro-Amerikaanse violist ben ik bijzonder onder de indruk van Coleridge-Taylor. Meer dan een eeuw geleden herkende hij de verbanden tussen zijn ervaringen als Afro-Britse man en die van ons in Amerika. Hij werd enthousiast ontvangen door Afro-Amerikanen toen hij tussen 1904 en 1910 drie keer door de Verenigde Staten toerde. Tegen die tijd had hij al wereldwijde populariteit verworven dankzij zijn oratorium Hiawatha’s Wedding Feast. Al die grote vioolconcerten van Beethoven, Brahms en noem maar op zijn schitterend, maar Coleridge-Taylor spreekt mijn taal.’

Dit artikel is een samenwerking met Luister.

Onderdeel van

Bekijk ook eens