Biografie — 25 september 2018 · 2 minuten leestijd
Over Maurice Ravel
  • Maurice Ravel (Frankrijk, 1875-1935)
  • Beroemde werken: Tzigane, Boléro, Daphnis et Chloé
  • Leraar: Fauré.
  • Kroegloper: Ravel kreeg van zijn vader een aantal partituren van Erik Satie cadeau. Hij was weg van de muziek, en wilde graag de maker ervan ontmoeten. Gelukkig wist vader Joseph welke Parijse kunstenaarscafés Satie frequenteerde. Met een andere collega, George Gershwin, bezocht Ravel tijdens een reis door Amerika talloze blues- en jazzbars.

Over Maurice Ravel

Een Zwitserse horlogemaker. Zo noemde Igor Stravinsky zijn Franse collega Maurice Ravel. Ironie en lof tegelijk: hij doelde op Ravels ongelooflijke aandacht voor details, voor nuances, voor de kleine zaken die een muziekstuk groots maken. Die eigenschap zorgde er voor dat een onwillige pianoleerling uitgroeide tot een van de grootste orkestratoren ooit.

Ravel was overigens inderdaad half-Zwitsers en zijn vader was uitvinder. Van jongs af aan werd Maurice omringd door radertjes, wieltjes en muziek. De rest van zijn leven zou hij een voorliefde houden voor speeldozen, mechanische vogels en inventief instrumentarium. Zo was hij een absoluut voorvechter van de destijds nog weinig gebruikte saxofoon, en gebruikte hij percussie uit exotische landen.

Als kind speelde Ravel piano. Later had hij compositieles bij Gabriel Fauré. Hij wordt net als de door hem bewonderde Debussy vaak onder de impressionisten geschaard, maar liet zich beïnvloeden door bijna elke denkbare stroming. Zijn liefde voor de Barok kwam tot klinken in Le tombeau de Couperin, zijn fascinatie voor jazz in het Tweede pianoconcert. Bovendien verdiepte hij zich in de klassieke- en volkstradities van zijn moeders geboorteland Spanje, met als bekendste resultaat zijn Boléro.

Ravel leidde een tamelijk privaat leven, maar had tegelijkertijd veel oog voor anderen. Toen hij in de Eerste Wereldoorlog te klein en te licht werd bevonden om soldaat te mogen zijn, haalde hij zijn rijbewijs, zodat hij gewonde soldaten kon vervoeren. Ook ijverde hij om andere componisten over het voetlicht te krijgen. Als  voorzitter van de mede door hem opgerichte Société Musicale Indépendante promootte hij vergeten en genegeerde musici. Als arrangeur bracht hij muziekstukken van anderen een niet eerder verworven succes. Het meest geliefde voorbeeld is zijn bewerking van Moessorgski’s Schilderijen van een tentoonstelling.

Deel dit artikel

Ravel in Het Concertgebouw


  • Dinsdag 21 september 2021


    • Close-up: À la Francaix

      Dinsdag 21 september 2021 20:15Kleine Zaal

      Borika van den Booren (viool), Leonie Bot (viool), Yoko Kanamaru-Bungeroth (altviool)
      Borika van den Booren (viool), Leonie Bot (viool), Yoko Kanamaru-Bungeroth (altviool), Jérôme Fruchart (cello), Georgina Poad (contrabas), Jacco Groenendijk (trompet), Thomas Beijer (piano)
      Farrenc, Saint-Saëns, Ravel
      Françaix Strijktrio in C
      Ravel Sonate
      Saint-Saëns Septet in Es, op. 65
      Farrenc Kwintet in a, op. 30

  • Woensdag 20 oktober 2021


    • Quatuor Arod met Bartók en Ravel

      Woensdag 20 oktober 2021 18:30Kleine Zaal

      Quatuor Arod
      Quatuor Arod
      Ravel, Bartók
      Bartók Strijkkwartet nr. 3 in Cis, Sz. 85
      Ravel Strijkkwartet in F
    • Quatuor Arod met Bartók en Ravel

      Woensdag 20 oktober 2021 20:45Kleine Zaal

      Quatuor Arod
      Quatuor Arod
      Ravel, Bartók
      Bartók Strijkkwartet nr. 3 in Cis, Sz. 85
      Ravel Strijkkwartet in F

  • Zondag 7 november 2021


    • Martin James Bartlett solo: van Rameau tot Rachmaninoff

      Zondag 7 november 2021 11:00Kleine Zaal

      Martin James Bartlett (piano)
      Martin James Bartlett (piano)
      Ravel, Rachmaninoff, Haydn
      Rameau Gavotte, nr. 7 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 1er double, nr. 8 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 2er double, nr. 9 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 3e double, nr. 10 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 4e double, nr. 11 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 5er double, nr. 12 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      Rameau 6e double, nr. 13 (uit 'Nouvelles suites de pièces de clavecin')
      F. Couperin Les barricades mistérieuses
      F. Couperin Le tic-toc-choc, nr. 6 (uit 'Troisième livre de pièces de clavecin')
      Haydn Sonate in a, Hob. XVI: 46
      Rachmaninoff Where beauty dwells, op. 21, nr. 7 (arr. E. Wild)
      Rachmaninoff Vocalise, op. 34, nr. 14 (arr. E. Wild)
      Ravel La valse

  • Dinsdag 1 februari 2022


    • Alexandre Kantorow in Saint-Saëns’ Pianoconcert nr. 2

      Dinsdag 1 februari 2022 20:15Grote Zaal

      Philharmonia, Santtu-Matias Rouvali (dirigent), Alexandre Kantorow (piano)
      Philharmonia, Santtu-Matias Rouvali (dirigent), Alexandre Kantorow (piano)
      Rimski-Korsakov, Saint-Saëns, Ravel
      Ravel Bolero
      Saint-Saëns Pianoconcert nr. 2, op. 22
      Rimski-Korsakov Sheherazade, op. 35 'Symfonische suite naar Duizend-en-een-nacht'
      Te koop vanaf 5 oktober
      Te koop vanaf 5 oktober
Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.