Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Pretty Yende2 photo Elena Cherkashyna

Pretty Yende: ‘Rossini brengt me geluk’

di 20 jun 2023 - 3 minuten leestijd - Tekst: Alexander Klapwijk

Bij haar vorige concert in Het Concertgebouw brak de Zuid-Afrikaanse sopraan Pretty Yende volgens dagblad Trouw ‘de tent af’. Nu keert ze terug in Het Zondagochtend Concert in een belcanto-programma met de mooiste Italiaanse opera-aria’s.

Bij de vraag of ze uitkijkt naar haar concert in Het Concertgebouw, begint Pretty Yende te stralen. ‘Absoluut! Ik heb een sterke band met Nederland. Dat begon in 2008, toen ik een paar weken in ’s-Hertogenbosch verbleef, als deelnemer aan het Internationaal Vocalisten Concours. Omdat ik als finalist een aantal prijzen won, werd ik een paar jaar later uitgenodigd om er een concert te geven. En mijn concert met tenor Juan Diego Flórez in Het Concertgebouw in 2015 was te gek. Het publiek in Amsterdam is fantastisch! Zo open en enthousiast, ik voelde me echt gedragen door de mensen in de zaal. Ik kijk er naar uit om na al die jaren weer voor het Nederlandse publiek te zingen.’

Het publiek in Amsterdam is fantastisch!
Pretty Yende en Juan Diego Flórez in de Grote Zaal, mei 2015 © Ronald Knapp

Pretty Yende en Juan Diego Flórez in de Grote Zaal, mei 2015 © Ronald Knapp

‘Ook op het repertoire verheug ik me: we hebben een programma samengesteld met belcantorepertoire van componisten waar ik erg van hou en die heel dicht bij me staan: Verdi, Puccini, Donizetti. Maar bovenal Rossini, met zijn muziek heb ik een speciale band: veel van mijn internationale debuten waren in opera’s van Rossini. Bij La Scala in Milaan debuteerde ik in L'occasione fa il ladro, bij “de Met” in New York was het Le comte Ory, bij de Bastille in Parijs Il barbiere di Siviglia. Allemaal Rossini. Daarom noem ik hem wel eens gekscherend “mijn beste vriend”, hij brengt me geluk.’

Met componisten als Verdi en Puccini ben ik nooit klaar

‘Rossini’s muziek is geweldig, omdat hij de stem zo ontzettend goed snapte. Hij geeft je vaak veel noten, het is zeker niet per se gemakkelijk om te zingen, maar het ligt altijd erg goed. En hij geeft je nooit de tijd om dingen te ingewikkeld te maken. Elke componist is weer heel anders. Maar mijn aanpak is steeds ongeveer hetzelfde: ik wil de karakteristieken van de muziek zo goed mogelijk eer aan doen. Daarin groei ik nog steeds. Met componisten als Verdi en Puccini ben ik nooit klaar, elke keer ontdek ik weer wat nieuws in hun muziek.’

Tekst gaat verder onder de video.

Onderdeel van

'Een concert in de concertzaal is heel anders dan een rol zingen in een operatheater. Bij een operaproductie is alles heel concreet: de kostuums die je draagt, het verhaal, het karakter. Een heleboel staat al vast. In de concertzaal mag ik alles bepalen, heerlijk! Het vraagt wel wat van je flexibiliteit en ook wel van je acteervaardigheden. Want ook al is er geen regie, je moet toch van het ene op het andere moment weer in een andere rol kruipen. En ik wil iets van het karakter van de rol die ik zing overbrengen op het publiek. In het operatheater heb je veel meer tijd om zo’n rol op te bouwen. Maar dat vind ik juist een uitdaging van een concert in de zaal.’

In de concertzaal mag ik alles bepalen, heerlijk!

‘Het is ook heel leuk om het repertoire te kunnen kiezen, wat ik draag, welke toegiften ik zing. En het is gemakkelijker om contact te maken met het publiek. Dat is zo fijn. Er is veel gebeurd de afgelopen jaren. Daarom verheug ik me op het moment dat ik het podium op kan komen en kan laten zien: hier ben ik, het gaat goed met me, ik heb me ontwikkeld de afgelopen jaren. Gaat het ook goed met jullie? Dat contact over en weer, dat vind ik geweldig.’

Bekijk ook eens