Interview — 5 maart 2021 · 2 minuten leestijd

Simon Reinink: ‘Het is essentieel dat musici hun publiek blijven bereiken’

· tekst Liesbeth Houtman , foto Eduardus Lee

Terwijl de coronapandemie voortraast, klinkt achter de gesloten deuren van Het Concertgebouw nog volop muziek. Vele nieuwe initiatieven zijn ontstaan. Eén daarvan is de wekelijkse televisiereeks Met klassiek de week door van AVROTROS. Concertgebouwdirecteur Simon Reinink is enthousiast. ‘Alle ideeën om de musici te kunnen laten spelen en het publiek te bereiken juich ik van harte toe.’

Deel dit artikel

Nooit eerder was Het Concertgebouw zo lange tijd gesloten. ‘De gevolgen voor de musici en ons publiek zijn immens’, zegt Reinink. Met gemengde gevoelens kijkt hij terug op het afgelopen jaar. ‘Het verdriet om al die prachtige concerten die we hebben moeten annuleren overheerst. Daarnaast hebben we afscheid moeten nemen van een groot aantal collega’s vanwege een noodzakelijke reorganisatie. Dat doet pijn. Tegelijkertijd ben ik vol bewondering over de enorme spirit en flexibiliteit waarmee mijn collega’s in heel korte tijd allerlei nieuwe initiatieven hebben neergezet. Bijvoorbeeld de organisatie van de anderhalvemeterconcerten en alles wat er nu op online vlak gebeurt. Denk aan de Empty Concertgebouw Sessions, de streamconcerten, festivals rond Mahler en Beethoven, een Kindermuziekweek en recentelijk De week van de Jonge Musicus.’

‘Binnen de beperkingen doen we er alles aan om musici een podium te bieden’

‘We hopen natuurlijk dat we zo snel mogelijk weer open mogen. Intussen doen we er binnen de beperkingen alles aan om musici een podium te bieden. De repetities van het Concertgebouworkest bijvoorbeeld gaan met strikte veiligheidsvoorschriften gewoon door. Hetzelfde geldt voor de omroepconcerten: Het Zondagochtend Concert van AVROTROS en de NTR ZaterdagMatinee. Weliswaar zit er geen publiek in de zaal maar nog steeds worden die concerten live uitgezonden op NPO Radio 4.’

‘Musici zijn net topsporters’, vervolgt Reinink. ‘Ze moeten in conditie blijven. Voor een orkest geldt: om de klank en het samenspel op peil te houden moet je wel repeteren. Het is essentieel dat musici hun publiek bereiken, ook nu het gebouw gesloten is. Streams, radio en tv zijn belangrijker dan ooit.’

‘Musici zijn net topsporters. Ze moeten in conditie blijven’

Onlangs lanceerde AVROTROS de televisiereeks Met muziek de week door. Vanuit Het Concertgebouw verbinden NPO Radio 4-presentatoren Carine Lacor, Jet Berkhout en Ab Nieuwdorp en tv-presentator Tijl Beckand elke zondagavond klassieke muziek met de actualiteit. Steeds andere musici treden op. Bij de eerste aflevering was dat het GoYa Quartet, bestaande uit vier strijkers van het Concertgebouworkest. Eerder sloot AVROTROS zich in de podcastreeks Kalm met Klassiek aan bij de Empty Concertgebouw Session van Canto ostinato.

Reinink is blij met deze samenwerkingen. ‘Alle ideeën om de musici te kunnen laten spelen en het publiek te bereiken juich ik van harte toe. Het is voor Het Concertgebouw belangrijk om zichtbaar te zijn in de media. Dat geldt des te meer in deze coronatijd. AVROTROS is daarin een cruciale en heel waardevolle partner.’

‘Het is voor Het Concertgebouw belangrijk om zichtbaar te zijn in de media’

‘De wereld na de pandemie zal een andere zijn dan ervoor. We zullen gedwongen zijn ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Daar richten we ons beleid op in. De goede dingen van deze rampzalige tijd wil ik vasthouden. De enorme can do-mentaliteit bijvoorbeeld. Maar denk ook aan nieuwe concepten als betaalde streams en de eenuursconcerten waarmee we afgelopen zomer hebben geëxperimenteerd. Al dat soort zaken zijn wij nu aan het onderzoeken. Het zou mooi zijn als we van Met klassiek de week door een traditie kunnen maken. Ik hoop heel erg dat deze periode ertoe leidt dat klassieke muziek weer meer primetime zendtijd krijgt, op televisie en op andere kanalen.’

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.