Concertagenda
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Anders Muskens c Eduardus Lee

Beethoven Sonate nr. 23 in f, op. 57 'Appassionata'

Anders Muskens: Beethoven op fortepiano

  • Kleine Zaal
  • vanaf 18,00
Dit concert heeft al plaatsgevonden Dit concert heeft al plaatsgevonden
Bewaar dit concert

Anders Muskens: Beethoven op fortepiano

Musici

  • Anders Muskens fortepiano

Werken

  • Beethoven

    Sonate nr. 23 in f, op. 57 'Appassionata'

  • Beethoven

    Sonate nr. 21 in C, op. 53 'Waldstein'

De muziekfragmenten komen uit een ander concert. Bezoekers horen in het te bestellen concert een andere uitvoering.
  • Dit concert heeft geen pauze

Over het concert

De Canadese fortepianist Anders Muskens presenteert een soloconcert met sonates van Beethoven op een pas gerestaureerde, originele Engelse fortepiano.

Anders Muskens

De Canadese fortepianist Anders Muskens presenteert een soloconcert met sonates van Beethoven op een pas gerestaureerde, originele Engelse fortepiano, gemaakt door John Broadwood & Sons in Londen in het jaar 1806. Beethoven was tijdens zijn carrière gefascineerd door dit type piano's, en bezat zelfs een Broadwood uit 1817. De Engelse piano verschilt sterk van het bekende Weense ontwerp, en dit programma verkent de mogelijkheden van dit instrument. De Broadwood werd onlangs gerestaureerd door Paul Kobald in Amsterdam, en tijdens dit concert wordt het instrument voor het eerst bespeeld.

Fortepiano

De uitvinding van de Engelse fortepiano wordt toegeschreven aan de Nederlandse klavecimbelbouwer Americus Backers, die zijn nieuwe ontwerp voor het eerst tentoonstelde in februari 1771 in Londen. Het mechaniek verschilt aanzienlijk van de fortepiano's die in Wenen werden gebouwd, met een veel krachtiger klank, resonantie en innovatieve pedalen: één om de dempers omhoog te brengen, en het andere om het klavier te verschuiven en zo het aantal door de hamers aangeslagen snaren te veranderen. Het ontwerp van Backers werd onmiddellijk zeer populair en zou door andere bouwers uit die tijd worden nagevolgd, waaronder John Broadwood in Londen en Sébastien Érard in Parijs. Joseph Haydn maakte in 1792 tijdens zijn bezoek aan Londen kennis met de Engelse vleugel, en bracht later een instrument mee naar Wenen, waar zijn leerling Beethoven ermee in aanraking kwam. Vanaf de aankoop van zijn Érard in 1803 zou Beethovens pianowerk een duidelijke en weloverwogen stilistische verandering ondergaan, aangepast aan de nieuwe mogelijkheden die deze instrumenten boden. Geïnspireerd door deze geschiedenis, verkent dit programma Beethovens relatie met de Engelse fortepiano.

Supported by the Adriana Jacoba Fonds

  • Genre

    Kamermuziek

  • Organisator

    Anders Musikens Musik

Kaarten

Rang 1+Rang 1Rang 2
  • Drankjes zijn bij de prijs inbegrepen. Mochten er sprintkaarten voor dit concert beschikbaar komen, dan zijn deze 4 uur van tevoren te bestellen.

  • Prijzen zijn exclusief transactiekosten: € 5 per bestelling. Wilt u rolstoelplaatsen bestellen? Mail naar kassa@concertgebouw.nl of bel de Concertgebouwlijn op 020 – 671 83 45.