zo 19 sep Eloïse Bella Kohn: Bach
Tijd
Op haar nieuwe cd heeft pianiste Eloïse Bella Kohn Bach’s laatste meesterwerk Die Kunst der Fuge opgenomen. Kohn werd in de Duitse pers omschreven als ‘een jonge vrouw in de bloei van haar kunnen’ (Deutschlandfunk Kultur), 'wier spel diepten bereikt die slechts enkele artiesten weten te bereiken' (Diapason).
Gutman Records
Oude muziek, Kamermuziek
Bachs Die Kunst der Fuge
Pianiste Eloïse Bella Kohn vertelt: 'De laatste fuga is vooral beroemd omdat Bach noot-letter symbolisme gebruikte door zijn naam B-A-C-H als thematisch materiaal te gebruiken voor het derde thema, zoals een architect zou doen door zijn naam op een gevel te zetten. Veel wetenschappers hebben completeringen gecomponeerd voor deze laatste fuga. Geen daarvan is echter standaardrepertoire geworden. Voor mij was deze opname een gelegenheid om Thierry Escaich, mijn voormalige leraar, te vragen deze laatste, onvoltooide fuga af te maken.'
Escaich en Bach
'Er is een opvallende gelijkenis tussen de muzikale activiteiten van Escaich en Bach. Escaich is niet alleen bekend als een virtuoos organist en improvisator maar ook als één van de internationaal meest gevraagde componisten. Hij doceert compositie aan het conservatorium van Parijs met een focus op fuga’s. Anders dan in andere versies heeft Escaichs completering (2021) veel van de ingrediënten die het zo authentiek mogelijk maken. Ik hoop dat dit een nieuw licht zal werpen op Bach’s laatste grote meesterwerk en tegelijkertijd mijn collega-pianisten zal inspireren.'
Franse suite nr. 3 in b, BWV 814
selectie (uit Die Kunst der Fuge, BWV 1080)