Interview — 13 juli 2021 · 3 minuten leestijd

Backstage: Anita Crowe, programmeur zomerconcerten - ‘Bijna niets is meer normaal’

· tekst Liesbeth Houtman , foto Helga Wildeman

Anita Crowe is programmeur van de BankGiro Loterij ZomerConcerten. Bij het plannen van die concerten heeft zij te maken met de steeds veranderende coronaregels. ‘Musici willen zo graag spelen, zij geven mij de energie om door te gaan.’

Deel dit artikel

‘Bijna niets is meer normaal’, zegt Crowe als ze terugblikt op de afgelopen pakweg anderhalf jaar. ‘Onze werkwijze is totaal veranderd. Normaal beginnen we twee jaar van tevoren met het programmeren van een seizoen. Nu moet ik soms in een paar dagen een heel concert regelen.’

Zijn er één of twee concerten op een avond? Hoeveel musici mogen er op het podium? Zijn er restricties wat betreft het reizen? Kan er veilig worden gerepeteerd? Is een test- of vaccinatiebewijs nodig? Hoeveel bezoekers mogen we ontvangen? En hoeveel recette levert dat op? Het zijn zomaar wat vragen waar Crowe rekening mee moet houden als ze een concert plant. Steeds weer komt ze voor verrassingen te staan. ‘De regels veranderen constant.’

‘Veel grote projecten van vorige zomer zijn verplaatst naar dit jaar, maar hebben we ook nu weer moeten doorschuiven’, vertelt Crowe. Dat is teleurstellend, natuurlijk, maar ze is er de persoon niet naar om bij de pakken neer te zitten. ‘Musici willen zo graag spelen, desnoods zonder publiek. Voor hen doe ik het, zij geven mij de energie om door te gaan.’ Als voorbeeld noemt Crowe Het Zondagochtend Concert, waarvan ze ook programmeur is. ‘Die concerten worden door AVROTROS rechtstreeks uitgezonden op de radio. Tijdens de lockdown hebben we concerten georganiseerd door vooral Nederlandse musici. Ze waren dolblij dat ze konden optreden, al was dat voor een lege zaal.’

‘Veel grote projecten van vorige zomer zijn verplaatst naar dit jaar, maar hebben we ook nu weer moeten doorschuiven’

Ondanks alle restricties is Crowe erin geslaagd om voor de BankGiro Loterij ZomerConcerten van dit jaar een aantrekkelijk programma samen te stellen. Naar twee concerten kijkt ze in het bijzonder uit. ‘Sheku Kanneh-Mason geeft samen met zijn zus Isata zijn eerste recital in ons gebouw. Deze jonge cellist is beroemd van zijn optreden tijdens het huwelijk van prins Harry en Meghan. Hij heeft diepe indruk op mij gemaakt. Dit recital had al in 2019 zullen plaatsvinden, maar door een blessure kon dat niet doorgaan. Het concert van vorig jaar werd gecanceld. Ik heb goede hoop dat het nu wel zal lukken. En Yuja Wang speelt Mozart met het Orchestre Philharmonique du Luxembourg. Ze komt volgend seizoen ook in de nieuwe serie Grote Pianisten. Geweldig dat we zo’n superster in de zomerserie hebben.’

Crowe is nu elf jaar programmeur bij Het Concertgebouw. ‘1 juli 2010 was mijn eerste werkdag, het begin van de zomerconcerten van dat jaar.’ Ze woonde toen net een half jaar in Nederland. ‘We zijn vanuit Engeland verhuisd vanwege het werk van mijn man, die systems engineer is bij de ESA. Ik sprak geen woord Nederlands, dat was nog mijn grootste uitdaging.’

‘Van Nederland kende ik de concertzalen, de hotels en Schiphol’

In Engeland bekleedde zij management- en directiefuncties bij onder meer de English National Opera in Londen en het Aldeburgh Festival, dat ooit door Benjamin Britten werd opgericht. Met het Gabrieli Consort van Paul McCreesh, waarvan ze general manager was, reisde zij de wereld rond. ‘Van Nederland kende ik de concertzalen, de hotels en Schiphol. Mijn eerste keer in Het Concertgebouw moet rond 1998 zijn geweest.’

Nooit had ze toen kunnen bedenken dat Het Concertgebouw nog eens haar werkgever zou worden. De jaren zijn voor haar gevoel omgevlogen. ‘Ik heb zoveel mooie concerten kunnen meemaken. Het is erg fijn werken bij Het Concertgebouw, de sfeer is heel collegiaal. Ik vond het leuk om weer nieuwe contacten te leggen. De Nederlandse muziekwereld is anders dan de Engelse. Welke muziek wil het publiek horen, en door wie uitgevoerd? Dat heb ik echt moeten leren. En ook het programmeren van pop en jazz was nieuw voor mij. Gelukkig had ik collega’s die daarbij konden helpen.’

‘Welke muziek wil het publiek horen, en door wie uitgevoerd? Dat heb ik echt moeten leren’

Inmiddels is Crowe als programmeur bij Het Concertgebouw helemaal op haar plek. Haar Nederlands is met sprongen vooruitgegaan en het leven hier bevalt haar prima. ‘Nederland ben ik trouwens nog steeds aan het ontdekken.’ Door corona is ze al anderhalf jaar niet meer in Engeland geweest. ‘Ik mis mijn familie en mijn vrienden dus wel. Toch kan ik mij niet voorstellen dat ik ooit terug wil gaan, zeker niet na de Brexit.’ De wereld is in korte tijd veranderd: politiek maar ook als gevolg van de pandemie. ‘We kijken allemaal uit naar 2022 in de hoop dat alles dan weer normaal is, en we weer een volledige zomerserie kunnen programmeren. Niets is echter zeker. Dat heeft deze crisis ons wel geleerd.’

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.