Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Gea zantinge eduardus lee 1280x608

Gea Zantinge, zakelijk directeur: ‘Dat lobbyen, daar krijg ik wel energie van’

di 2 feb 2021 - 3 minuten leestijd - Tekst: Liesbeth Houtman

Gea Zantinge is zakelijk directeur van Het Concertgebouw. De laatste maanden voelt zij zich ook crisismanager. ‘Het Concertgebouw gaat door deze periode heen komen, daar heb ik een rotsvast vertrouwen in.’

Onderdeel van

‘Half december, toen de versterkte lockdown inging, had ik het wel even lastig. Voor mijn gevoel gingen we weer terug naar af. Hoe lang gaat dit duren? Wanneer kunnen we weer concerten organiseren? Inmiddels heb ik dat wat los kunnen laten. Het Concertgebouw gaat door deze periode heen komen, daar heb ik een rotsvast vertrouwen in. Ondanks alle schade die de crisis heeft aangericht. Want die is enorm. Financieel natuurlijk, maar de sluiting heeft ook op onze bezoekers en de collega’s grote impact.’

Gea Zantinge is nu veertien jaar zakelijk directeur van Het Concertgebouw. Terwijl haar collega Simon Reinink als algemeen directeur het gezicht naar buiten toe is, opereert zij op de achtergrond. ‘Onze taakverdeling is een klassieke. Simon is verantwoordelijk voor het artistieke beleid en alle vergezichten die daarbij horen. Mijn taak is ervoor te zorgen dat deze ook zakelijk uit kunnen’, licht ze toe. De twee directeuren sturen allebei een deel van de organisatie aan. ‘Ik ben verantwoordelijk voor twee grote diensten: zaalverhuur & productie en de facilitaire afdeling & hospitality. Daarnaast geef ik leiding aan de stafdiensten financiën & automatisering en personeel & organisatie.’

Vorig jaar had Zantinge haar handen vol aan de reorganisatie. ‘De implementatie en de afhandeling daarvan hebben mijn agenda tot voor kort behoorlijk beheerst.’ Die reorganisatie was hard nodig. Want ondanks royale steun vanuit het Rijk en de gemeente, lopen de tekorten op. ‘Wat je ziet is dat culturele instellingen als Het Concertgebouw die weinig subsidie ontvangen, de grootste verliezen moeten compenseren. We hebben nauwelijks inkomsten terwijl de kosten gewoon doorlopen. De prognose is dat wij in 2021 uitkomen op een negatief resultaat van zo’n drie miljoen euro. Op een omzet van normaliter ongeveer 25 miljoen euro is dat behoorlijk pittig.’

Waarom mochten mensen tot voor kort wel in groten getale naar de Ikea en de Efteling en niet naar de concertzaal?

Veel tijd is Zantinge dan ook kwijt met lobbyen bij de overheid. Dat doet zij als voorzitter van de branchevereniging voor de Nederlandse podia. ‘Dat lobbyen, daar krijg ik wel energie van’, vertelt ze. ‘Overigens gaat dat niet alleen om financiële ondersteuning voor de sector. Wij doen er alles aan om de overheid ervan te overtuigen dat we met cultuur vooraan in de rij mogen staan op het moment dat Nederland weer opengaat. Want waarom mochten mensen tot voor kort wel in groten getale naar de Ikea en de Efteling en niet naar de concertzaal? We hebben bewezen dat dat veilig kan. Als branche hebben wij daartoe allerlei protocollen ontwikkeld.’

Vindt Zantinge dat de branche voldoende wordt gehoord? ‘Nou, tot nu toe niet. Het kabinet is vooral bezig met crisisbeheersing. Er wordt heel weinig vooruitgekeken wat nodig is om straks weer uit deze lockdown te komen. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met sneltesten en vaccinatiebewijzen? Wij hebben als sector behoefte om dat te weten.’

Enerzijds ben ik verantwoordelijk voor een veilige werksituatie, anderzijds heb ik te maken met een concertorganisator die jaren aan deze productie heeft gewerkt

Wie nu denkt dat de zakelijk directeur van Het Concertgebouw de hele dag alleen met cijfers en beleid in de weer is, heeft het mis. Ook dagelijkse zaken liggen op haar bordje. Een belangrijk issue in deze coronatijd is de veiligheid van medewerkers. Zo stond laatst een opera op het programma voor radio-uitzending vanuit de Grote Zaal. Daaraan werkten een groot orkest, koor en solisten mee. Kon dat wel? ‘Enerzijds ben ik verantwoordelijk voor een veilige werksituatie, anderzijds heb ik te maken met een concertorganisator die jaren aan deze productie heeft gewerkt. Een ingewikkeld dilemma. Na uitgebreid overleg met alle partijen hebben we besloten het door te laten gaan. We zijn er goed uitgekomen door heel duidelijke afspraken te maken. Maar het kostte mij wel een slapeloze nacht.’

Over slapeloze nachten gesproken. Het Concertgebouw was de afgelopen weken ongewild in het nieuws als decor van heftige rellen op het Museumplein. Is Zantinge niet bang dat er dan wat met het monumentale pand gebeurt? ‘Natuurlijk. Ik heb met grote schrik gekeken naar de beelden op tv. Het gebouw is onze bruidsschat, dat willen wij doorgeven aan de volgende generatie. Maar mijn voornaamste zorg op zo’n moment zijn de mensen in het gebouw. Zijn die veilig? Is er hulp nodig? Het eerste wat ik heb gedaan is bellen met de portier.’

‘Ik probeer in deze coronatijd regelmatig van de buitenlucht te gaan genieten, maar die tienduizend stappen haal ik op werkdagen niet. Er is steeds zoveel te doen dat dat erbij inschiet. Wel heb ik mijzelf op een strak sportregime gezet: ik volg heel trouw de fitnesslessen van mijn sportschool via Zoom. En ik heb de legpuzzel ontdekt. Het is mijn manier om mijn hoofd leeg te maken.’ En toch: die puzzelstukjes laat zij ook zo weer uit haar handen vallen, zodra Het Concertgebouw open mag. Vastberaden: ‘Du moment dat dat kan, gaan wij onmiddellijk aan de slag.’

Bekijk ook eens