Interview — 26 april 2021 · 3 minuten leestijd

Backstage: Jacob van der Vlugt, manager pers en pr - ‘Van muziek gaat mijn hart sneller kloppen’

· tekst Liesbeth Houtman , foto Jan-Kees Steenman

Jacob van der Vlugt is sinds begin vorig jaar manager pers en pr van Het Concertgebouw. Het Mahler Festival 2020 had zijn eerste grote pr-evenement zullen zijn. Het liep anders. ‘Op een pandemie is niemand getraind.’

Deel dit artikel

Van der Vlugt zit er ontspannen bij in de moestuin van Het Concertgebouw. Het voorjaarszonnetje staat aan, zijn telefoon staat op ‘uit’. Als manager pers en pr is hij verantwoordelijk voor alle onbetaalde publiciteit van Het Concertgebouw. Die zichtbaarheid in de media is in deze coronatijd misschien wel belangrijker dan ooit.

‘Welke onderwerpen zijn interessant voor de pers, of hoe kan ik die interessant maken? Daar ben ik continu naar op zoek. Vorige zomer bijvoorbeeld hadden we weinig nieuws. Er was een verhaal geschreven over de geschiedenis van de Concertgebouwtuin, die ooit veel groter was dan nu. Dat heb ik toen onder de aandacht gebracht bij het radioprogramma Vroege Vogels. Ze zijn langsgekomen om er een reportage van te maken. Zo proberen we telkens in de media te zijn.’

‘Welke onderwerpen zijn interessant voor de pers, of hoe kan ik die interessant maken?’

De hele dag door is hij aan het bellen. Is het niet met de pers, dan is het wel met Simon Reinink met wie hij een kort lijntje heeft. ‘Hij is als algemeen directeur de woordvoerder van Het Concertgebouw.’ Het versturen van persberichten vormt de basis van zijn werk. ‘Daarnaast ben ik voortdurend bezig om specifieke pers te enthousiasmeren voor onderwerpen waarvan wij het belangrijk vinden dat ze voor het voetlicht komen. Dat zijn nu bijvoorbeeld de online festivals en concerten.’

Het gesprek valt stil als een politiehelikopter met veel kabaal overvliegt. Het herinnert aan die keer, zeven jaar geleden, dat Van der Vlugt vanuit het gebouw foto’s maakte van de helikopter waarmee Obama landde op het Museumplein. Hij was toen net twee weken aan de slag als socialmediaredacteur bij Het Concertgebouw. Van der Vlugt zette er een apocalyptisch muziekje onder en zat diezelfde avond aan tafel bij DWDD. ‘Eigenlijk was ik toen al een beetje persvoorlichter’, zegt hij nu.

 

Jacob van der Vlugt bij DWDD in 2014

 

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Van der Vlugt vertrok een paar jaar later naar het Van Gogh Museum, maar keerde per januari 2020 terug als de nieuwe pers- en pr-functionaris van Het Concertgebouw. ‘Van muziek gaat mijn hart sneller kloppen.’ De combinatie met creatief bezig zijn past hem als een handschoen.

‘Het Concertgebouw werd het symbool van alle leegstaande theaters’

Het Mahler Festival in mei vorig jaar had zijn eerste grote pr-evenement zullen zijn. Het liep anders. ‘Op een pandemie is niemand getraind’, zegt hij terugblikkend. ‘Het voelde als een stoomcursus crisiscommunicatie. De avond dat we dicht moesten stond NOS-verslaggever Gerri Eickhof in de Grote Zaal. Het Concertgebouw werd het symbool van alle leegstaande theaters. De foto van de eenzame schilder in een lege zaal is in de media heel vaak voorbijgekomen.’

Vorige zomer mocht Het Concertgebouw anderhalvemeterconcerten organiseren. ‘Daar hebben we heel veel positieve media-aandacht voor gekregen. Het is belangrijk dat je in het nieuws bent als je dichtgaat, maar ook als je opengaat. Het beeld van de stoelen die uit de zaal werden verwijderd was overal te zien. Maar ook de Study Sessions in samenwerking met jongerenvereniging Entrée vond ik erg geslaagd. We konden twee keer een groep van vierhonderd studenten laten studeren in de Grote Zaal. Die foto’s duiken nog wekelijks in het nieuws op als er iets over studenten en corona is te melden.’

‘Na mijn studie heb ik wel getwijfeld: wil ik aan de slag op de Zuidas, of wil ik iets met muziek?’

Zelf studeerde Van der Vlugt rechten. Hij had vijf jaar een bijbaantje in het café van Het Concertgebouw voordat hij solliciteerde op de vacature van socialmediaredacteur. ‘Je kunt dus wel zeggen dat ik hier inmiddels een hele geschiedenis heb.’ Van kinds af aan speelde hij cello, maar in zijn studententijd stapte hij over op de contrabas. ‘Met het Nederlands Studenten Orkest en het UvA-Orkest J. Pzn Sweelinck heb ik heel vaak in de Grote Zaal opgetreden. Bij het NSO was ik persvoorlichter, dat vond ik erg leuk. Na mijn studie heb ik wel getwijfeld: wil ik aan de slag op de Zuidas, of wil ik iets met muziek?’

Jacob van der Vlugt (links) in zijn studententijd aan het werk in Het Concertgebouw Café

Vorig weekend waren er in het kader van de pilot ‘Testen voor Toegang’ voor het eerst sinds maanden weer concerten met publiek in Het Concertgebouw. ‘Het leverde een aantal mooie vijfsterrenrecensies op’, zegt Van der Vlugt. Zelf kon hij er niet bij zijn: door een storing was zijn testuitslag te laat binnen. ‘De verslaggevers en fotografen heb ik toen maar op de stoep bij de artiesteningang overgedragen.’ Van der Vlugt zei het al: op een pandemie is niemand getraind.

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.