


Eímear Noone: ‘Gamemuziek bezorgt je kippenvel’
do 5 jun 2025 - 2 minuten leestijd - Foto: Kim Matthai Leland
Na de filmmuziek is het een ‘nieuw’ en snelgroeiend genre dat de wereld van het symfonieorkest binnendruppelt: muziek voor videogames. De Ierse dirigent en componist Eímear Noone keert terug met de Nordwestdeutsche Philharmonie.
Vorige zomer zette de Ierse dirigent en componist Eímear Noone Het Concertgebouw al op zijn kop met het Antwerp Symphony Orchestra. ‘Deze keer is het een ander programma, met een ander orkest, maar een feest gaat het worden’, zegt Eímear Noone stellig. ‘Ik ben gek op de Grote Zaal, op die rode trap en vooral op het publiek. Het is geweldig om te zien wie er op zo’n gamemuziekconcert afkomen. Grootouders en ouders met hun kinderen, übergamers en grote gamemuziekfans. Vaak heeft vijftig procent van het publiek nooit eerder een symfonieorkest live meegemaakt.’

Emotionele reis
Op de vraag wat er te beleven is voor de hardcore klassiekemuziekliefhebber, veert Eímear Noone op om een compleet gamemuziekcollege te geven. ‘Ik ben opgeleid als een traditioneel klassiek musicus en componist. Ik heb atonale muziek geschreven, daar houd ik nog steeds van. Maar ik houd ook van een groot orkest, van dramatische muziek, van de emotionele reis. En dat is gamemuziek. Het is een vorm van programmamuziek die iedereen aanspreekt die affiniteit heeft met Beethovens Pastorale, Berlioz’ Symphonie fantastique, The Planets van Holst of de symfonieën van Mahler.’
Ik houd van een groot orkest, van dramatische muziek, van de emotionele reis. En dat is gamemuziek
Drijfveer
Eímear Noone was een hardcore klassiek componist, die naast haar opleiding masterclasses volgde bij componisten als Kalevi Aho en Karl Aage Rasmussen. Haar passie wilde ze delen met haar totaal niet klassieke muziek minnende Ierse familie. De weg daartoe vond ze in de film- en videogamemuziek. ‘Ik organiseerde concerten in Dublin waar ik bijvoorbeeld Finlandia van Sibelius uitvoerde naast delen uit Close Encounters of the Third Kind; alles om mijn familie kippenvel te bezorgen.’
We willen het publiek inpakken met een emotionele rollercoaster
En dat is nog steeds haar drijfveer. Hoewel ze bij toeval in de wereld van de videogamemuziek belandde, is een concert met thema’s uit de World of Warcraft, Call of Duty en andere klassiekers, gecombineerd met thema’s uit de nieuwste games, niet anders dan een ‘normaal’ concert. ‘We staan er om plezier te hebben, het publiek in te pakken met een emotionele rollercoaster en te laten horen dat videogamemuziek gewoon steengoede klassieke muziek is.’
Dit artikel is een samenwerking met Luister.