27 februari 2017

Kunst in het gebouw: Kruisafname

Dit drieluik werd opgedragen aan Willem Mengelberg, die in 1899 zijn eerste Matthäus-Passion dirigeerde in Het Concertgebouw.

Kunst in het gebouw: Kruisafname

Deel dit artikel

Kruisafname

Het werk Kruisafname is een drieluik in een beglaasde houten, gedeeltelijk vergulde lijst. Het werd opgedragen aan Willem Mengelberg, die in 1899 zijn eerste Matthäus-Passion dirigeerde bij het Concertgebouworkest en Toonkunstkoor Amsterdam. Het middenpaneel bevat de tekst: ‘Aan Willem Mengelberg, van allen die gedurende 25 jaar onder zyne leiding medewerkten aan de jaarlijksche  uitvoeringen van Bach’s Matthäus-Passion – Amsterdam’.

Over de schilder: Willem Adriaan van Konijnenburg (1868-1943)

  • Haagse kunstenaar, was samen met Jan Toorop, Leo Gestel en Jan Sluijters in het interbellum het boegbeeld van de Nederlandse moderne kunst
  • Verruilde het gymnasium voor de opleiding MO-tekenen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in zijn geboortestad
  • Keerde na 1900 het impressionisme van de Haagse School de rug toe en ontwikkelde een eigen classicistisch idioom, gebaseerd op symmetrie en geometrische patronen
  • Tot zijn leerlingen behoorde koningin Wilhelmina. Dit leverde hem onder andere de opdracht op een serie postzegels met haar beeltenis te vervaardigen 

Jaar

1923

Techniek en afmeting

Gouache, linker- en rechterpaneel: 31,5 x 90 cm, middenpaneel: 90 x 134 cm

Locatie

Eerste verdieping, omloop Grote Zaal

Dit artikel verscheen eerder in het Concertgebouw Magazine, editie maart/april/mei 2017.

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.