


Kunst in het gebouw: Kruisafname
ma 27 feb. 2017
Dit drieluik werd opgedragen aan Willem Mengelberg, die in 1899 zijn eerste Matthäus-Passion dirigeerde in Het Concertgebouw.
Onderdeel van

Kruisafname
Het werk Kruisafname is een drieluik in een beglaasde houten, gedeeltelijk vergulde lijst. Het werd opgedragen aan Willem Mengelberg, die in 1899 zijn eerste Matthäus-Passion dirigeerde bij het Concertgebouworkest en Toonkunstkoor Amsterdam. Het middenpaneel bevat de tekst: ‘Aan Willem Mengelberg, van allen die gedurende 25 jaar onder zyne leiding medewerkten aan de jaarlijksche uitvoeringen van Bach’s Matthäus-Passion – Amsterdam’.
Over de schilder: Willem Adriaan van Konijnenburg (1868-1943)
- Haagse kunstenaar, was samen met Jan Toorop, Leo Gestel en Jan Sluijters in het interbellum het boegbeeld van de Nederlandse moderne kunst
- Verruilde het gymnasium voor de opleiding MO-tekenen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in zijn geboortestad
- Keerde na 1900 het impressionisme van de Haagse School de rug toe en ontwikkelde een eigen classicistisch idioom, gebaseerd op symmetrie en geometrische patronen
- Tot zijn leerlingen behoorde koningin Wilhelmina. Dit leverde hem onder andere de opdracht op een serie postzegels met haar beeltenis te vervaardigen
Jaar
1923
Techniek en afmeting
Gouache, linker- en rechterpaneel: 31,5 x 90 cm, middenpaneel: 90 x 134 cm
Locatie
Eerste verdieping, omloop Grote Zaal
Dit artikel verscheen eerder in het Concertgebouw Magazine, editie maart/april/mei 2017.