Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Reginald Mobley 1 Richard Dumas

Reginald Mobley: ‘Ik zie mijn talent als een geschenk van God’

wo 6 aug 2025 - 3 minuten leestijd - Tekst: Frederike Berntsen - Foto: Richard Dumas

Countertenor Reginald Mobley zingt, begeleid door pianist Baptiste Trotignon, een programma met veelal bekende Afro-Amerikaanse worksong en spirituals. ‘Deze muziek gaat over groei en genezing.’

‘Ik ben zeer enthousiast over jullie festival Mind the Gap! Als zwarte Amerikaan, met de wereld als werkvloer, leef ik meestal met een onrustig gemoed. In onze maatschappij zijn jarenlang twee dingen samengegaan: het omarmen van de kunstenaar en het negeren van diens persoon. Dat is altijd een gemis geweest, want de persoonlijkheid en afkomst van de kunstenaar vormen zijn kunstenaarschap en geven daar context aan. Tegenwoordig worden eindelijk diepgaande en oprechte vragen gesteld. Het is de enige manier om tot antwoorden te komen.’

Ik voel me als musicus niet alleen verantwoordelijk om zwarte componisten aandacht te geven – het is mijn doel

‘Ik voel me als musicus niet alleen verantwoordelijk om zwarte componisten aandacht te geven – het is mijn doel. Door ons alleen te richten op een beperkte groep componisten en musici uit het verleden, missen we het volledige beeld van hoe de muziek waar we vandaag de dag van genieten tot stand is gekomen. Door de diversiteit van componisten en musici te negeren, ontkennen we het recht dat het bredere publiek heeft op een band met ons muzikale verleden.’

Jazzy stijl

‘De muziek van onze cd Because – ‘ons’, dat zijn pianist Baptiste Trotignon en ik – vormt de basis voor ons programma in Mind the Gap! Het is een noodzaak om die uit te voeren, zodat iedereen kan horen hoe anders en levend ze telkens weer klinkt. Zo maken we de liederen onderdeel van onze huidige concertpraktijk. En het is een plezier om deze geweldige muziek keer op keer te zingen en te delen.’

‘We brengen een verzameling van veelal bekende Afro- Amerikaanse worksongs en spirituals, maar ook originele kunstliederen van twintigste-eeuwse zwarte klassieke componisten, en een paar verrassingen. In plaats van ze rechttoe rechtaan uit te voeren, herinterpreteren we de melodieën in een jazzy stijl. Daarmee geven we een andere kijk op de muziek en blazen we haar nieuw leven in.’

Erfgoed

‘Mijn directe verbinding met dit repertoire is dat ik afstam van tot slaafgemaakte Afrikaanse Amerikanen. Het is mijn geschiedenis en mijn erfgoed – en meer dan dat. Amerika’s grootste zonde, die nooit is rechtgezet en waarvoor nooit excuses zijn aangeboden, veroorzaakte de littekens en de pijn van de slavernij, die deze muziek noodzakelijk maakten.’

Muziek is er om ideeën, gevoelens, emoties en begrip te beschermen

‘Dit repertoire gaat over groei, vooruitgang en genezing. Het gaat over ons. Muziek is er om ideeën, gevoelens, emoties en begrip te beschermen. Muziek is meer dan kunst en entertainment: ze betekent ook dienstbaarheid. Ze dient de mensheid. En ik geloof echt dat er in muziek als deze een oplossing ligt voor alles wat ons scheidt. Deze muziek, geboren uit afschuw en scheiding, heeft de kracht om ons te helpen de ruimte te vinden om samen te komen.’

Muziek maken is het enige wat ik kan doen om mijn bestaan in dit universum een context te geven en te rechtvaardigen

Schoonheid

‘Muziek maken is het enige wat ik kan doen om mijn bestaan in dit universum een context te geven en te rechtvaardigen. Ik zie mijn talent als een geschenk van God, en God verlangt van ons dat we onze gaven ten volle benutten. En dus zing ik om de mensheid te dienen en schoonheid in de wereld te brengen, om te laten zien dat er meer is in het leven dan bitcoin. Maar de reden dat ik zing, kan het beste samengevat worden met de woorden van de schorpioen tegen de kikker, wanneer ze samen in de rivier zinken aan het einde van de fabel De schorpioen en de kikker: “Ik kan er niets aan doen. Het is mijn natuur.”’

Onderdeel van

Bekijk ook eens