Ontdek
  1. Zoeken
  2. Concerten
  3. Menu
  4. Inloggen
Coupeuse Liesbeth Haarbosch strikt de jurk van Mijntje Moll medewerkers horeca en garderobe

Een nieuwe look voor het Concertgebouwpersoneel

vr 19 dec 2025 - 4 minuten leestijd - Tekst: Liesbeth Houtman - Foto: Eduardus Lee

Vlak voor de feestdagen introduceert Het Concertgebouw een nieuwe kledinglijn voor het personeel. Hoe ziet die eruit? Tijdens een pasdag namen we alvast een kijkje.

In de Dirigentenfoyer staan rekken vol kleding. Pantalons, colberts, overhemden, jurken en gilets hangen geordend naar maat, allemaal in dezelfde marineblauwe kleur. Er is een strak tijdschema: suppoosten, medewerkers van de horeca en garderobe, rondleiders en portiers druppelen gedurende de hele dag binnen om hun outfit te kiezen.

Partymanager Vera van Leeuwen regelt op de achtergrond alles voor een soepele overstap naar de nieuwe kledinglijn. Ze beheert het kledingmagazijn, zit in de kledingcommissie en organiseert de pasdagen. Bij de start van het project, zo’n twee jaar geleden, is er goed geluisterd naar de werkvloer, vertelt ze. ‘Neem de damespantalons, die waren totaal niet flatteus. Ze hadden geen zakken en riemlussen, al zulk soort punten hebben we meegenomen in ons wensenpakket.’

Genderneutraal

De huidige kledinglijn, een ontwerp van Mart Visser, dateert uit het jubileumjaar 2013. De manier waarop wij tegen bedrijfskleding aankijken, is sindsdien erg veranderd, zegt Wouter van Poppel, hoofd facilitaire dienst. ‘Het gaat erom dat jij je als persoon goed voelt bij wat je aantrekt.’ Een genderneutrale en inclusieve collectie, passend bij de feestelijke omgeving van Het Concertgebouw, was dan ook het uitgangspunt.

Het gaat erom dat jij je als persoon goed voelt bij wat je aantrekt

Uit een longlist van tien bedrijven viel de keuze uiteindelijk op Suit Up. De Bredase firma, gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van eigentijdse bedrijfskleding, is bij Het Concertgebouw geen onbekende: al jaren verzorgen zij de productie van de Mart Visser-collectie. Duurzaamheid staat bij Suit Up hoog in het vaandel. Een belangrijk pluspunt: ‘Alle kleding voldoet aan onze Green Key Gold-certificering’, verzekert Van Poppel.

Blij met het gilet

Suppoost Flora komt tevoorschijn vanachter een kamerscherm. Ze heeft zich gekleed in een pak. Voor de spiegel probeert zij een sjaaltje uit – een nieuw item in de collectie. ‘Net als Vera zit ik in de kledingcommissie. Ik heb het hele proces meegemaakt, het is heel leuk om de kleding nu aan te hebben.’ Ze kijkt tevreden. ‘Zo’n wat langer colbert was bij de vrouwen een grote wens.’

Flora van Egeraat
Zo’n wat langer colbert was bij de vrouwen een grote wens

‘Er is wel een verschil in pasvorm tussen de dames- en herenlijn, maar je mag kiezen wat je wilt’, zegt Flora. ‘Zelf ben ik heel blij met het gilet.’ De jurk laat ze hangen in het rek. ‘Als suppoost moet je veel bewegen, en een pak straalt net wat meer autoriteit uit.’

Stropdas optioneel

Medewerker horeca en garderobe Mijntje valt juist als een blok voor de jurk. ‘Ik vind ik ‘m erg chique staan. Vooral de V-hals is erg mooi.’ Ze doet een strikceintuur om: die maakt het helemaal af. Haar collega Nerys ziet de jurk ook wel zitten. Ze past nog snel een maatje kleiner. Als tweelingzusjes lopen de dames vervolgens met de fotograaf mee voor een portret op locatie.

Mijntje Moll en Nerys Lont

De stropdas is voor heren nu nog verplicht, maar wordt straks optioneel, vertelt Van Leeuwen. ‘We wilden dat de kleding bij verschillende soorten events past. Bij popconcerten bijvoorbeeld kun je de mouwen van je overhemd of zijden top opstropen voor een net wat andere look.’

De details zijn geïnspireerd op iconische elementen van het gebouw

Harmonie tussen locatie en ontwerp

Lillie Akkermans, designer bij Suit Up, werkte in haar studententijd als horeca- en garderobemedewerker bij Het Concertgebouw. De zaal kent ze door en door. ‘De details zijn geïnspireerd op iconische elementen van het gebouw, zoals de lier op het dak en het majestueuze Maarschalkerweerdorgel. Het lijnenspel en de ritmiek daarvan keren subtiel terug in de ontwerpen – als een visuele echo van de muziek.’ Door diverse stalen naast het interieur van Het Concertgebouw te houden, ontstond de kleurkeuze. ‘We wilden een harmonie creëren tussen locatie en ontwerp.’ In samenspraak met de kledingcommissie is gekozen voor een diepe blauwtint.

Tekst gaat verder onder de foto's.

Onderdeel van

Vermaakkaart

Accountmanager Davy Nefs, centimeter en spelden in de aanslag, neemt samen met coupeuse Liesbeth Haarbosch de maten op. Hij lacht: ‘Alle heren hebben dezelfde maat: 48 of 50. Onvoorstelbaar.’ Er komt bij zo’n pasdag een hoop administratie kijken. Haarbosch: ‘We hebben vandaag een voorraadorder ingezet. Alle kleding die niet goed zit, krijgt een vermaakkaart. Die gaat eerst langs onze kleermaker. Bij de vorige pasdagen deden we het andersom: in onze naaiateliers in Macedonië en Portugal is toen de kleding precies op maat gemaakt van de drager.’

Alle heren hebben dezelfde maat: 48 of 50. Onvoorstelbaar

Draagproeven

Tijdens draagproeven is de kleding uitgebreid getest. Dat was geen overbodige luxe, vindt Mees, medewerker horeca en garderobe en lid van de kledingcommissie. ‘Je moet ermee achter de bar kunnen staan, maar ook collega’s die veel zitten, zoals de portiers, moeten ermee uit de voeten kunnen.’ Het leidde tot aanpassingen, zoals een smaller revers, een andere knoop en gesp en een grotere zak voor de telefoon. ‘Het ontwerp is echt een samenwerking geweest tussen Suit Up en ons’, zegt Van Leeuwen. Mees beaamt dat: ‘Wat ik fijn vind is dat de kleding mooi op het lichaam aansluit, dat maakt het flexibel.’

Binnen de kaders heb je de vrijheid je eigen stijl te creëren

Tijdens drie pasdagen zijn zo’n honderdvijfentwintig Concertgebouwmedewerkers in het nieuw gestoken. Nefs ziet veel blije gezichten voorbijkomen. ‘Ik zeg altijd: ik ben pas tevreden als de drager dat is. Er werken hier veel jonge mensen, ook zij moeten zich prettig voelen in de kleding. De collectie biedt genoeg variatie: binnen de kaders heb je de vrijheid je eigen stijl te creëren. Het is klassiek, maar niet té.’

De onderste foto's bieden een kijkje in het naaiatelier.

Bekijk ook eens