Interview: Thomas Larcher, composer in residence 2019-2020

1 mei 2019

In seizoen 2019-2020 is Thomas Larcher composer in residence van Het Concertgebouw. Hij schrijft nieuw werk en speelt piano in de Kleine Zaal. ‘Brahms-concerten schud ik niet meer zo uit mijn mouw, maar musiceren met vrienden is heerlijk.’

'Soms houdt een residency in dat je een paar concerten geeft en er weer vandoor gaat. In Amsterdam zal dat anders zijn. Ik ga een aantal bestaande samenwerkingen verdiepen en start ook een nieuwe op. In Foam zag ik het prachtige werk van de Nederlandse beeldend kunstenaar Awoiska van der Molen. Het voelt meer dan logisch om met haar te gaan werken aan een stuk voor Asko|Schönberg over landschappen. Dat van Tirol, waar ik vandaan kom, en het Nederlandse, totaal zonder bergen. Daarover gesproken: ik zou nooit in een plat land kunnen leven. In de drie maanden dat ik in Amsterdam woon hoop ik geregeld naar de klimmuur te gaan.’

‘Als componist zoek ik een balans tussen gevoel en logica'

 

‘Voor de NTR ZaterdagMatinee schrijf ik een nieuw werk, mijn Derde symfonie, in het kader van het Mahler Festival. Momenteel zit ik in de ideeënfase. Mijn gevoel is dat ik ruim een jaar nodig ga hebben voor het werk. Het zou dus fijn zijn als ik nú begin. Maar ik weet vrij zeker dat ik straks in Amsterdam nog bezig ben. Ik wil me in die periode ook laten voeden. Bijvoorbeeld door veel concerten te gaan bezoeken. In Innsbruck, waar ik woon, is wel een muziekleven, maar het is niet vergelijkbaar met dat in Nederland.’

‘In vroeger tijden waren componisten bijna altijd ook actief als musicus. Dat komt steeds meer terug, en dat is goed. Vanuit mijn achtergrond als concertpianist weet ik hoe belangrijk het is om de aandacht van je luisteraar vast te houden. En hoe moeilijk het is als een stuk, hoe mooi ook, dat op bepaalde momenten simpelweg niet kan. Het betekent voor mij als componist dat ik een balans moet zoeken tussen een gevoel van logica – het muziekstuk kán alleen maar zo zijn als het is – en een noodzakelijke onvoorspelbaarheid. Uiteindelijk gaat kunst niet over bevestiging, maar over het doorbreken daarvan.’

‘Als componist ben ik maar een schakel in het proces dat al begint bij het omhakken van een boom om er een viool van te maken, en dat ver na mij doorgaat. We maken geen muziek voor onze eigen glorie, maar om in ons werk de individuele stemmen van vele mensen te doen klinken.’

Tekst: Vrouwkje Tuinman

Thomas Larcher in Het Concertgebouw:


  • Dinsdag 1 oktober 2019


    • Composer in residence: Thomas Larcher & Friends

      Mark Padmore (tenor), Julian Steckel (cello), Thomas Larcher (piano)
      Mark Padmore (tenor), Julian Steckel (cello), Thomas Larcher (piano), Aaron Pilsan (piano), Hans Haffmans (interview)
      Larcher
      Larcher Mumien
      Larcher Poems '12 Pieces for Pianists and other children'
      Larcher A Padmore Cycle
      Dinsdag 1 oktober 2019 20:15Kleine Zaal Vanaf € 25,00

  • Donderdag 2 april 2020


    • Composer in residence: nieuw werk van Thomas Larcher

      Asko|Schönberg, Awoiska van der Molen (beeldend kunstenaar)
      Asko|Schönberg, Awoiska van der Molen (beeldend kunstenaar)
      Larcher
      Larcher nieuw werk
      Donderdag 2 april 2020 20:15Kleine Zaal Vanaf € 25,00

  • Zaterdag 9 mei 2020


    • ZaterdagMatinee: Mahler en Larcher

      Radio Filharmonisch Orkest, Hannu Lintu (dirigent), Marianne Beate Kielland (mezzosopraan)
      Radio Filharmonisch Orkest, Hannu Lintu (dirigent), Marianne Beate Kielland (mezzosopraan), Markus Werba (bariton)
      Mahler, Larcher
      Larcher Derde symfonie (In opdracht van Het Concertgebouw Fonds voor NTR ZaterdagMatinee en Radio Filharmonisch Orkest)
      Mahler Des Knaben Wunderhorn
      Zaterdag 9 mei 2020 13:30Grote Zaal Vanaf € 37,00

Hoogtepunten

  • ZaterdagMatinee: Mahler en Larcher

  • Nelson Freire in Beethovens Vierde pianoconcert

Wij raden u aan om uw concertkaarten te bestellen via een andere browser. Gebruik hiervoor Chrome, Firefox, Safari, Edge of Internet Explorer versie 10 of hoger.