za 28 aug Brahms’ Dubbelconcert met Simone Lamsma en Johannes Moser
Tijd
VriendenLoterij
Violiste Simone Lamsma en cellist Johannes Moser spelen het stormachtige Dubbelconcert van Brahms. Anja Bihlmaier gidst het Residentie Orkest Den Haag door diverse Slavische en Hongaarse dansen van Dvořák en Kodály.
Het Concertgebouw Eigen Programmering
Orkest
Simone Lamsma en Johannes Moser
Elk op hun eigen instrument behoren Simone Lamsma en Johannes Moser tot de meestgevraagde solisten ter wereld. Het komend concertseizoen zijn ze allebei artist in residence bij de Oregon Symphony. Maar hier in Amsterdam bundelen de violiste en de cellist nu alvast de krachten, in Brahms’ Dubbelconcert.
Brahms
‘Een vreemde vlucht van fantasie,’ noemde Brahms zelf zijn Dubbelconcert. Hij moest al componerend zijn verbeeldingskracht ook tot het maximale opvoeren. Concerten voor twee solisten waren in zijn tijd zeer ongebruikelijk. Die voor cello en viool kon je makkelijk op een hand tellen. En toch werkt het. De instrumenten gaan in dialoog met elkaar, maar smelten soms ook bijna samen. Ze bieden op tegen de kleurrijke orkestpartijen, om er dan weer in op te gaan. Een stormachtig werk met een speelse finale.
Bihlmaier leidt Dvořák en Kodály
Vanaf deze zomer is Anja Bihlmaier de kersverse chef van het Residentie Orkest Den Haag. De Duitse topdirigente omkleedt Brahms met aanstekelijke korte werken. Van Dvořák klinken twee van zijn mooiste Slavische dansen, een furiant en een polka. Kodály liet zich voor Dansen uit Galánta beïnvloeden door Hongaarse zigeunermuziek.
Slavische dans in C (uit Slavische dansen, op. 46)
Slavische dans in C (uit Slavische dansen, op. 46)
Slavische dans in As (uit Slavische dansen, op. 46)
Dubbelconcert in a, op. 102
Dansen uit Galánta