Mozart en Chopin
Een wonder voor wie erbij was, daar waren indertijd alle mensen die Mozart hoorden spelen het wel over eens. In zijn KV 332, de sonate waar Regina Albrink mee begint, horen wij het ook. Heeft het eerste deel al een onaards hoofdthema, de melodie van het tweede deel is niet anders dan hemels te noemen. En in het derde deel zijn het fonteinen van noten die voor wonderen van effect zorgen. De Chopin-sonate van ruim zestig jaar later is in dat opzicht vergelijkbaar, vooral in het betoverende, vliegensvlugge scherzo en natuurlijk in de finale, met zijn enorme climax.
Gottschalk, Gershwin en Piazzolla
Niet alle moois komt uit Europa! De tweede helft van het programma demonstreert dat overtuigend met prachtige muziek uit Amerika. Gottschalk, uit New Orleans, gold in de oude wereld van de negentiende eeuw als alternatief. Hij ontketende met zijn composities een ware rage. Gershwin, uit New York, en Piazzolla, uit Mar del Plata, schiepen elk in de vorige eeuw hun eigen, heel beroemde, genres. Een aangename verrassing is dat werken als I Got Rhythm, Oblivion en Libertango op de piano uitstekend tot hun recht komen.